پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » روزنامه‌نگاران کانادایی «جایزه آزادی مطبوعات» را به نیلوفر حامدی و الهه محمدی اعطا کردند

روزنامه‌نگاران کانادایی «جایزه آزادی مطبوعات» را به نیلوفر حامدی و الهه محمدی اعطا کردند

انجمن «روزنامه‌نگاران کانادایی حامی آزادی بیان» جایزه بین‌المللی مطبوعات را به نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار زندانی در ایران اعطا کرد.

این جایزه «به دلیل شجاعت و حقیقت‌گویی در گزارش‌دهی» به یک روزنامه‌نگار ایرانی ساکن کانادا به نمایندگی از حامدی و محمدی اعطا شد.

روزنامه‌نگاران کانادایی حامی آزادی بیان دارای سابقه‌ای ۴۰ ساله در دفاع از حقوق روزنامه‌نگاران و مطبوعات آزاد در داخل و خارج از کانادا است.

نیلوفر حامدی عکاس و خبرنگار روزنامه شرق روز ۳۱ شهریور و الهه محمدی خبرنگار روزنامه هم‌میهن روز هفتم مهر به دلیل تهیه گزارش از کشته شدن مهسا امینی بازداشت شدند.

مرتضی عبدالعلیان از سازمان روزنامه‌نگاران کانادایی حامی آزادی بیان گفت که آنها این جایزه معتبر را به خاطر «شجاعت» و به خاطر «رعایت اصول روزنامه‌نگاری» و به خاطر «وفاداری به مردم، استقلال، و حقیقت‌گویی در گزارش‌دهی» به این دو روزنامه‌نگار اهداء می‌کنند.

در این رویداد چند صد نفر از روزنامه‌نگاران مطرح کانادایی شرکت داشتند. مارگارت اتوود، نویسنده نامدار کانادایی، این جوایز را به به شهرام رفیع‌زاده، روزنامه‌نگار ایرانی ساکن کانادا به نمایندگی از این دو روزنامه‌نگار، اعطا کرد.

عبدالعلیان گفت اهدای این جوایز نه تنها کمکی به این دو روزنامه‌نگار خواهد بود بلکه راهی است برای تشویق روزنامه‌نگاران دیگر در سراسر جهان تا به کار حرفه‌ای خود ادامه بدهند.

سازمان روزنامه نگاران کانادایی برای آزادی بیان چندین دهه است که در زمینه دفاع از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در سراسر دنیا که به خاطر نداشتن آزادی بیان به زندان افتاده و یا مورد پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند، فعالیت می‌کند.

کیومرث رضوانی‌فر، عضو هیئت مدیره سازمان روزنامه‌نگاران کانادایی حامی آزادی بیان، می‌گوید در حدود نزدیک به ۹ سالی که در این سازمان فعالیت دارد، طی این ضیافت‌ها نام ایران به عنوان کشوری که «ژورنالیست‌هایش مورد ستم قرار گرفته‌اند و در زندان افتاده‌اند، همیشه مطرح بوده است.»

او گفت شنیدن اسم ایران در چنین مواردی «به انسان احساس غمگینی می‌دهد.»

رضوانی‌فر گفت پس از «خیزش انقلابی ایران که از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت سرچشمه گرفت این دو خانم ژورنالیست واقعا نشان دادند که رشادت زن ایرانی به حدی است که حتی با دانستن این که گزارش‌شان چه عکس‌العملی می‌تواند داشته باشد آن را مطرح کردند، مستند کردند و اعلام کردند.»

او افزود: «آنها می‌دانستند که عاقبتشان زندان خواهد بود.»

آقای رضوانی فرد گفت به خاطر همین سازمان روزنامه‌نگاران کانادایی حامی آزادی بیان تصمیم گرفت که «جایزه بین‌المللی رشادت» را به این دو خانم ژورنالیست جوان بدهد، از آنها ستایش کند و اعلام کند که تمام ژورنالیست‌ها در سراسر دنیا فراموش نشده‌اند، همه یک حامی دارند، حتی اگر این حامی از طریق اهدای جایزه باشد.»

او گفت قبلاً شاهد بوده که سازمان کمک‌های مالی نیز به خبرنگاران کرده ‌است ولی امسال تصمیم آنها این بود که این «دو جایزه بزرگ که جایزه پر افتخار است» به دو ژورنالیست ایرانی اهدا شود.

آقای رضوانی‌فر گفت: «دریافت این دو جایزه توسط دو خانم ایرانی هم باعث افتخار است و هم از طرفی غم‌انگیز است که این جایزه با چنین ماهیتی به ایرانی‌ها داده می شود.»

او گفت امیدوار است ایران زمانی نماد آزادی بیان باشد و در چنین ضیافاتی دیگر شاهد اعلام نام ژورنالیست‌های ایرانی به عنوان کسانی که «مورد ستم و پیگرد قانونی قرارگرفته‌اند، نباشیم.»

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...