پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » فرانسه مقامات جمهوری اسلامی را در ارتباط با جان «برنارد فیلان» مسئول دانست

فرانسه مقامات جمهوری اسلامی را در ارتباط با جان «برنارد فیلان» مسئول دانست

وزارت خارجه فرانسه خواستار آزادی فوری «برنارد فیلان»، شهروند فرانسویءایرلندی بازداشت شده در ایران شد که اکنون در اثر محرومیت از مراقبت‌های فوری پزشکی، وضعیت سلامتی او «وخیم» گزارش شده است.

به گزارش «رویترز»، آن کلر لژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در کنفرانس مطبوعاتی پنج‌شنبه ۶ بهمن به خبرنگاران گفت: « با توجه به وضعیت شدیدا وخیم سلامتی فیلان بسیار نگران او هستیم».

لژاندر خواستار آزادی فوری برنارد فیلان به همراه شش شهروند فرانسوی دیگر شد که در ایران محبوس هستند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه با بیان اینکه پاریس، تهران را مسئول سلامت همه شهروندانش می‌داند، گفت: «ممنوعیت دسترسی پزشکی در این مرحله از سوی مقامات ایرانی کاملا غیرقابل قبول است».

فیلان، ۶۴ ساله، شهروند دوتابعیتی ایرلندیء فرانسوی است که در صنعت گردشگری فعال بود. او در اوایل مهرماه با گسترش اعتراضات ضد‌حکومتی در مشهد بازداشت شد. پیش‌تر خواهر برنارد فیلان به رسانه‌های ایرلندی گفته بود که او در اعتصاب غذا است.

همزمان، خانواده لویی آرنو، یک تبعه فرانسوی ۳۵ ساله که برای گردشگری به ایران سفر کرده بود، پنج‌شنبه ۶ بهمن اطلاع‌رسانی کردند که پسرشان در ۲۸ سپتامبر بازداشت شده و در زندان اوین تهران نگهداری می‌شود.

پیش‌تر، کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه نیز در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود خواستار آزادی «هفت گروگان فرانسوی» از زندان‌های ایران شده بود.

کولونا، چهارشنبه ۵ بهمن، در توییتی اعلام کرد، او در گفت‌وگوی تلفنی خود با امیرعبداللهیان، خواستار پایبندی جمهوری اسلامی به قوانین بین‌المللی و توقف بازداشت‌های «خودسرانه» در ایران شده است.

در سال‌های اخیر، مقامات جمهوری اسلامی ده‌ها شهروند دوتابعیتی و خارجی را عمدتاً با اتهامات «جاسوسی» و امنیتی بازداشت و به زندان‌های بلندمدت محکوم کرده‌اند.

حدود ۴۰ اروپایی در ایران در بازداشت به سر می‌برند. کاترین کولونا روز دوشنبه، ۳ بهمن در سخنرانی خود در بروکسل گفت که خواستار یک واکنش جمعی اروپایی برای رسیدگی به این موضوع است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...