پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » کروبی؛ خامنه ای برای فراهم کردن زمینه سرکوب مردم، هر گونه اعتراضی را به دشمنان ربط می دهد

کروبی؛ خامنه ای برای فراهم کردن زمینه سرکوب مردم، هر گونه اعتراضی را به دشمنان ربط می دهد

مهدی کروبی، نامزد انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری ۸۸ و از رهبران «جنبش سبز» ایران که از ۱۲ سال پیش تاکنون در حصر خانگی است، می‌گوید که رهبر جمهوری اسلامی «هر اعتراض را به دشمن نسبت می‌دهد تا زمینه سرکوب را فراهم کند».

آقای کروبی در بیانیه‌ای که روز شنبه ۱۹ آذر منتشر کرد با اشاره مستقیم به نام محسن شکاری، صدور و اجرای حکم اعدام برای این معترض ۲۳ ساله را «در راستای حاکمیت فضای رعب و وحشت» توصیف کرد.

رئیس دو دوره مجلس شورای اسلامی تصریح کرد اعدام محسن شکاری در شرایطی صورت گرفت که این معترض جوان، «مرتکب قتلی نشده بود و افعالش هم مصداق محارب نبوده است».

آقای کروبی در ادامه با انتقاد از رویکرد علی خامنه‌ای در قبال اعتراضات مردمی نوشت: «اینجانب بیم آن دارم که اجرای این حکم مقدمه‌ای برای صدور و اجرای احکام بیشتری در ستاندن جان‌ها مطابق تمایل صاحب قدرت باشد، چراکه آقای خامنه‌ای، متاسفانه بدون توجه به بستر اعتراض‌ها، تنها بر حذف صورت مسئله و جمع‌کردن آن متمرکز شده و عامدانه هر اعتراض و یا مطالبه‌ای را به دشمن نسبت می‌دهد تا زمینه سرکوب آن را فراهم کند.»

رهبر جنبش اعتراضی سال ۸۸ افزود از آن‌جایی که رهبر جمهوری اسلامی معترضان را «غافل یا جاهل و یا دارای تحلیل بد» می‌داند، قصد دارد «با ابزار سرکوب … همه کسانی‌که خودکامگی فردی‌اش را به چالش می‌کشد، به نوعی متنبه کند».

هدی کروبی تاکید کرده که اصرار بر رویکرد سرکوب از سوی علی خامنه‌ای در شرایطی است که «تئوری النصر بالرعب در قبال این ملت به ستوه آمده از ظلم، تحقیر، تبعیض و فساد دیگر کارایی ندارد».

او در پایان بیانیه خود با اشاره به آنچه که «سرکوب خونین» در چند ماه گذشته خوانده است، از «کشتار تعداد زیادی از هموطنان از جمله زنان و کودکان با گلوله جنگی ماموران و لباس شخصی‌ها» یاد کرده و نوشته است: «یک نفر هم بابت آن جنایات تاکنون محاکمه و یا مؤاخذه نگردیده است. اما برای زخمی بر تن یک مأمور، جوانی بی‌پناه را در دادگاهی فرمایشی محکوم به محاربه می‌کنند و حکمی را که مغایرت آن با موازین شرعی و قانونی بر کسی پوشیده نیست، به سرعت اجرا می‌کنند.»

آقای کروبی روز ۲۶ شهریور و پس از اعلام خبر جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد نیز با انتشار بیانیه‌ای تند و تیز از علی خامنه‌ای انتقاد و تاکید کرده بود: «این کشور ملک طلق یک فرد نیست و بنا نیست همه چیز از جمله شرع، قانون و اخلاق در راستای حاکمیت فردی ذبح شود».

محسن شکاری نخستین معترضی بود که پس از بازداشت در جریان اعتراضات سراسری اخیر، به اتهام «بستن خیابان و زخمی کردن یک بسیجی» تحت عنوان «محارب» به اعدام محکوم و حکم او بامداد پنج‌شنبه اجرا شد؛ اقدامی که خشم مردم داخل و مقام‌های بین‌المللی را برانگیخته و به نگرانی‌ها از افزایش احتمالی صدور و اجرای حکم اعدام علیه معترضان بازداشت‌شده دامن زده‌است.

در پی اعلام خبر اعدام محسن شکاری در روز ۱۷ آذرماه، میرحسین موسوی، دیگر رهبر در حصر جنبش سبز، هم در بیانیه‌ای نوشته بود: «چوبه‌های دار جنبش مردم را متوقف نخواهد کرد.»

آقای موسوی بدون نام بردن از محسن شکاری، خطاب به رهبران جمهوری اسلامی تاکید کرد که «وظیفه‌ شما حفظ جان آحاد ملت بود نه گرفتن جان شهروندان. مطمئن باشید با این روش‌های ظالمانه و خون‌آلود، طول عمر حکومت شما تضمین نخواهد شد».

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...