پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » گزارشگران بدون مرز تلاش جمهوری اسلامی برای ساکت کردن رسانه‌های فارسی‌زبان را محکوم کرد

گزارشگران بدون مرز تلاش جمهوری اسلامی برای ساکت کردن رسانه‌های فارسی‌زبان را محکوم کرد

گزارشگران بدون مرز با اشاره به تحریم‌های جمهوری اسلامی علیه رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور از جمله ایران اینترنشنال، تلاش‌های حکومت ایران را برای ساکت کردن این رسانه‌ها محکوم کرد.

گزارشگران بدون مرز با ابراز نگرانی از تحریم رسانه‌های فارسی‌زبان در خارج از ایران، از جمله در بریتانیا، فرانسه و آلمان، نوشت: «خبرنگاران این رسانه‌ها اکنون از نظر قانونی نمی‌توانند به ایران سفر کنند و ممکن است دارایی‌های شخصی آنها در ایران تحت تاثیر قرار بگیرد.»

گزارشگران بدون مرز نوشت «حمله هدفمند» جمهوری اسلامی علیه خبرنگاران رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور از جمله ایران اینترنشنال، بر خانواده‌های آنها که در ایران هستند تاثیر خواهد گذاشت و اکنون در معرض خطر بیشتری قرار خواهند گرفت.

این گزارش خاطرنشان کرد که شبکه ایران اینترنشنال از آغاز خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، موارد فزاینده‌ای از تهدیدات مقام‌های جمهوری اسلامی علیه رسانه‌های فارسی زبان را مستندسازی کرده است.

گزارشگران بدون مرز تحریم‌های اخیر جمهوری اسلامی علیه رسانه‌های خارج از کشور را نشان‌دهنده شدت‌ گرفتن سرکوب‌ها علیه روزنامه‌نگارانی خواند که علیه جمهوری اسلامی اطلاع‌رسانی می‌کنند.

این گزارش با اشاره به گذشت بیش از یک ماه از خیزش سراسری ایران گفت: با توجه به زندانی بودن ۴۳ روزنامه‌نگار در ایران، این کشور بعد از چین و میانمار سومین زندان بزرگ روزنامه‌نگاران در جهان به شمار می‌آید.

جمهوری اسلامی چهارشنبه دویچه وله فارسی و رادیو بین‌المللی فرانسه را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. این تحریم‌ها شامل منع صدور ویزا و توقیف دارایی خواهد بود.

در ۲۷ مهر نیز، وزارت خارجه جمهوری اسلامی از تحریم برخی نهادها و اشخاص در بریتانیا، از جمله ایران اینترنشنال و بی‌بی‌سی فارسی خبر داد.

در اعلامیه این وزارت آمده است: «تحریم‌های یاد شده شامل ممنوعیت صدور روادید [ویزا] و عدم امکان ورود اشخاص فوق به جمهوری اسلامی ایران، توقیف اموال و دارایی آنان در قلمرو تحت صلاحیت جمهوری‌ اسلامی ایران و انسداد حساب‌های بانکی آنان در نظام مالی و بانکی جمهوری اسلامی ایران می‌شود.»

دلیل تحریم این نهادها و افراد «اقدامات عامدانه آنان در حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی، ترویج و تحریک به تروریسم، خشونت و نفرت پراکنی و نقض حقوق بشر» ذکر شده است. وزارت خارجه ایران هدف از این کار را «عمل متقابل» خواند.

با آغاز اعتراض‌های عمومی به دولت جمهوری اسلامی ایران، ایران اینترنشنال برنامه‌های عادی خود را متوقف کرد و به پوشش گسترده و زنده اعتراض‌ها و تحولات سیاسی مربوط به آن پرداخت.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...