پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » بیانیه گروه ۷: جمهوری اسلامی ارسال سلاح به روسیه را متوقف کند

بیانیه گروه ۷: جمهوری اسلامی ارسال سلاح به روسیه را متوقف کند

وزیران امور خارجه هفت کشور صنعتی جهان، موسوم به گروه ۷، در بیانیه مشترکی در پایان نشست دوروزه خود در ژاپن از جمهوری اسلامی خواستند تا ارسال سلاح به روسیه را متوقف کند.

در این بیانیه همچنین با اشاره به «عزم راسخ» این گروه برای جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای، از مقامات جمهوری اسلامی خواسته شده است تا به تشدید تنش‌ ناشی از فعالیت هسته‌ای خود پایان دهند و «بدون تأخیر» به تعهدات قانونی و سیاسی خود در این‌ رابطه عمل کنند.

وزرای امور خارجه گروه۷ تأکید کردند که همچنان راه‌حل دیپلماتیک را برای کاهش نگرانی‌های بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران ترجیح می‌دهند و برجام را مرجعی مفید برای ادامه این کار می‌دانند.

در این بیانیه به ابراز آمادگی ایران برای ارائه اطلاعات بیشتر و دادن دسترسی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای راستی‌آزمایی و نظارت مناسب نیز اشاره شده و از تهران خواسته شده است تا به تعهدات خود با اقدامی «سریع و ملموس» پایبند بماند.

فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی در سالیان گذشته بارها انتقاد شدید آمریکا و شماری از کشورها را به همراه داشته است. با این همه، تهران گفته که هدفش، صلح آمیز است. هر چند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها از عدم شفافیت تهران انتقاد کرده است.

وزرای امور خارجه گروه ۷، همچنین از ادامه فعالیت‌های «بی‌ثبات‌کننده» جمهوری اسلامی، از جمله ارسال موشک‌، پهپاد و فن‌آوری‌‌های مرتبط به گروه‌های دولتی، غیردولتی و نیابتی ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، «به شدت» ابراز نگرانی کردند.

آنها در این ارتباط، از ایران خواستند تا از ارسال پهپادهای مسلح به روسیه که در اوکراین استفاده شده‌اند، خودداری کند.

این اقدام بارها از سوی اوکراین و شمار زیادی از کشورها مورد انتقاد قرار گرفته است. با این همه، جمهوری اسلامی می گوید که این پهپادها بدون اجازه در جنگ مورد استفاده قرار گرفتند.

در این بیانیه همچنین از اقداماتی که به تنش‌زدایی در منطقه بینجامد، از جمله توافق اخیر ایران و عربستان سعودی برای احیای روابط استقبال شده است.

وزرای امور خارجه گروه ۷ در بیانیه مشترک خود بار دیگر در مورد «نقض سیستماتیک» حقوق بشر در ایران، به ویژه تلاش برای سرکوب مخالفان از طریق تهدید و ارعاب عمیقا ابراز نگرانی کر‌دند و فشار بر جمله زنان، دختران، اقلیت‌ها و روزنامه‌نگاران در داخل و خارج از ایران را محکوم کردند.

آنها همچنین از مقامات جمهوری اسلامی خواستند تا به بازداشت‌های ناعادلانه و خودسرانه پایان دهند.

در این بیانیه همچنین بر تعهد هفت کشور صنعتی به انجام اقدامات جمعی برای رسیدگی به چالش‌های جهانی از جمله تغییرات آب و هوا، آلودگی، تنوع زیستی، سلامت، امنیت غذایی و احترام به منشور سازمان ملل متحد تاکید شده است.

وزرای امور خارجه گروه ۷ همچنین همکاری برای ترویج جوامع آزاد، شفاف، انعطاف‌پذیر و پایدار که مدافع حقوق بشر، عدالت و کرامت انسانی باشد را ضروری دانستند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...