پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » صد صدا برای ایران با کانون وکلای پاریس

صد صدا برای ایران با کانون وکلای پاریس

کانون وکلای پاریس پنجشنبه شب ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ خورشیدی همزمان با ۱۳ آوریل ۲۰۲۳ میلادی برگزارکننده نشستی در حمایت از جنبش آزادیخواهی مردم ایران ، انقلاب زن زندگی آزادی بود.

 این نشست در ساختمان مرکزی این کانون در منطقه یک شهر پاریس پایتخت فرانسه برگزار شد.

هدف از این نشست بازتاب صدای زنان و مردان و جوانان ایران که از شهریورماه ۱۴۰۱ انقلاب زن زندگی آزادی را رهبری می کنند، بود که  بیش از سه ساعت به طول انجامید.

اگرچه سرکوب شدید معترضان توسط رژیم در ایران باعث شده تا ویدئوهای کمتری از تظاهرات در شهرهای مختلف ایران در شبکه های اجتماعی منتشر شود اما شکل مبارزه علیه رژیم هم تغییر کرده است.

زنان با مقاومت مدنی خشونت پرهیز، با پوشش اختیاری به خیابان می روند.

 مردان از آنها حمایت می کنند و گاها دیده شده که به دفاع از آنها علیه خشونت دستگاه سرکوب مبادرت می ورزند.

ویدئوهایی از رقص های تک نفره یا گروهی در اماکن عمومی در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود. زنان و مردانی که دوشادوش هم در فضای باز و آزاد ورزش می کنند و یا به گردش در دشت و طبیعت می روند.

کارگران اعتصاب می کنند، روزنامه نگاران، هنرمندان و چهره های شاخص اجتماعی در ایران سرکوب سیستماتیک شهروندان را محکوم می کننند.

وکلا با همه مخاطراتی که دارند با این حال از تظاهرکنندگان و بازداشتی ها دفاع می کنند.

مقاومت مدنی شهروندان ایرانی در این نبرد نابرابر علیه دستگاه سرکوب رژیم ایران ادامه دارد و همین انگیزه ای شده برای کسانیکه از کیلومترها آنطرفتر از مرزهای ایران صدای مردم ایران شوند.

مبارزه مردم فراتر از مرزهای ایران ، امروز در کانون وکلای پاریس شنیده می شود.

اگرچه رژیم جمهوری اسلامی سعی دارد با خشونت حکومتی و سازمان یافته حق آزادی شهروندان را نادیده بگیرد مردم ایران بدانند که صدای آنها شنیده می شود و فریاد آزادیخواهی شان در گوشه و کنار دنیا طنین انداز است.

کانون وکلای پاریس نشست « صد صدا برای ایران » را برای عنوان این برنامه انتخاب کرده بود.

این برنامه در ساعات پایانی روز  با پنل های مختلف و سخنرانانی از میان چهره های فرانسوی و فرانسوی ایرانی تبار همراه بود.

سخنران افتتاحیه این نشست خانم ژولی کوتوریه رئیس کانون وکلای پاریس و هماهنگ کننده آن هیربد دهقانی آذر وکیل عضو کانون وکلای پاریس و از اعضا جمعیت آزادی برای ایران و عدالت برای ایران بود.

پروفسور جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد و محمود امیری مقدم مدیرمسئول و سخنگوی نهاد حقوق بشر ایران در پنل اول از جمله اصلی ترین سخنرانان نخستین میزگرد بودند.

در پنل نخست گزارشی از نقض سازمان یافته و سیستماتیک حقوق بشر در ایران توسط دو تن از چهره های حقوق بشری سرشناس ارائه گردید.

یکی از قربانیان خشونت که خود و خانواده اش در ایران با حکم اعدام روبرو بودند از تجربه تلخ زندان و شکنجه گفت.

سخنرانان دیگر این نشست با بیان آنکه جمهوری اسلامی نسبت به جمعیت کل کشور بیشترین آمار صدور مرگ و اعدام را در جهان دارد توجه حضار را به وضعیت نابسامان حقوق بشر در ایران جلب کردند از آنجمله از پزشکانی گفته شد که در انقلاب زن زندگی آزادی به دلیل رسیدگی به وضعیت مجروحان یا صدور گواهی پزشکی براساس تعهدات شغلی  با محدودیت و ممنوعیت مواجه هستند، پزشکانی که به طرز مشکوکی یا به قتل رسیده اند یا با احکام سنگین حبس ، ممنوعیت از اشتغال به حرفه پزشکی یا در مواردی با احکام مرگ مواجه هستند.

عنوان دوم از نخستین پنل به «قدرت آزادی بیان» اختصاص داشت که در آن برتراند پریر وکیل عضو شورای قضایی و دادگاههای تجدید نظر اجرای آن را برعهده داشت.

هانری لوکلر وکیل افتخاری و رئیس افتخاری اتحادیه حقوق بشر ، جاناتان دگر مسئول دفتر خبرنگاران بدون مرز در بخش خاورمیانه و صوفیا ارم روزنامه نگار رادیو و تلویزیون در بخش دوم از پنل نخست در حمایت از جنبش آزادیخواهی مردم ایران سخنرانی کردند.

 در پنل دوم از این نشست چند تن از وکلا و حقوقدانان عضو کانون وکلای پاریس با اجراهای مختلف مراسم دفاعیه از مردم ایران را در تریبون این مکان به اجرا گذاشتند.

سخنرانی افتتاحیه پنل دوم را ونسان نیوره معاون کانون وکلای پاریس برعهده گرفت. لیلا صابر وکیل عضو کانون وکلا با نوازندگی پیانو آلبرت آسایاگ به اجرای موسیقی بلاچاو با نسخه فارسی آن پرداخت.

صفیه آکوری وکیل عضو این کانون متن دفاعیه از زنان ایرانی را با تصاویری از نقش زمینه که قربانیان آزار و بازداشت و خشونت انقلاب ایران را به نمایش می گذاشت اجرا کرد.

سحر دهقان با نوازندگی گروهی به اجرای رقص سنتی ایرانی بر روی سن پرداخت.

  بخش دیگری از این برنامه به نمایش رقص سماع صوفیانه با آهنگ شروین حاجی پور با نام «برای آزادی» و اجرای خانم دهقان اختصاص داشت

مریم میلان عضو کانون وکلای ژنو در بخش دیگری از پنل دوم متن دفاعیه خود از همکاران و وکلای در معرض خطر در ایران و ماری دوزه متن دفاعیه علیه مجازات مرگ در ایران را از تریبون قرائت کردند.

بخش پایانی این نشست با اجرای «گروه ارکستر کاخ» با رهبری نیکولا لدرمن اثر جان فیلیپ رامو با عنوان «danse du grand calumet de la paix»  توجه مخاطبان و حضار را به خود جلب کرد و با تشویق عمومی همراه بود.

گزارشگر: ماهرخ حافظی از پاریس

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...