پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » وزارت خارجه آمریکا: خواستار آزادی توماج صالحی هستیم

وزارت خارجه آمریکا: خواستار آزادی توماج صالحی هستیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید ایالات متحده از «شکنجه و آزار» توماج صالحی مطلع است و خواستار آزادی فوری او از زندان است.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز پنجشنبه ۱۷ فروردین، در پاسخ به سوالی گفت: «ما از این گزارش‌های مربوط به شکنجه توماج صالحی از سوی مقامات [جمهوری اسلامی] و نیاز او به مراقبت پزشکی فوری مطلع هستیم. متاسفانه رفتار رژیم ایران با توماج جدیدترین مورد از سلسله طولانی نقض حقوق بشر ارتکابی توسط رژیم [جمهوری اسلامی] است.»

وی افزود: «ما از رهبری [جمهوری اسلامی] ایران می‌خواهیم اکنون توماج را آزاد کنند، اکنون تمامی زندانیان سیاسی را آزاد کنند، و مراقبت‌های پزشکی مورد نیاز را در اختیار آقای صالحی قرار دهند. رفتار خشن [دولت] ایران با زندانیان سیاسی با هدف ارعاب مردم و سرکوب نارضایتی‌ها است و این به سادگی نشان می‌دهد رهبری ایران چه اندازه از مردم خود به‌ویژه جوانانی همچون توماج می‌ترسد.»

توماج صالحی ۳۲ ساله، خواننده رپ اعتراضی است که در آغاز اعتراضات اخیر ایران چهل روز زندگی مخفیانه داشت و با انتشار پیام‌هایی از معترضان حمایت و علیه جمهوری اسلامی موضع گیری کرد. ماموران امنیتی او را در ۸ آبان بازداشت کردند.

رسانه‌های دولتی می‌گویند او به محاربه و افساد فی الأرض متهم شده است. حتی برخی فعالان حقوق بشر نگران صدور حکم اعدام برای او هستند اما هنوز حکمی علیه او صادر نشده است.

برخی اعضای خانواده او که خارج از کشور هستند در هفته‌های اخیر از وضعیت نامناسب او در زندان خبر داده بودند.

در آستانه نوروز، امیر رئیسیان، وکیل دادگستری که به همراه رزا اعتماد وکلای انتخابی توماج صالحی خواننده رپ زندانی در ایران هستند گفته بود حال او خوب است و برای مردم آرزوی سالی خوب کرده است.

امیر رئیسیان در توئیتر خود نوشت: خانم رزا اعتماد، دیگر وکیل توماج صالحى آخرین ملاقات خود را درسال جاری با او داشت. بر اساس اعلام ایشان، حال عمومی موکل خوب است و توماج سال خوبی را برای همه هموطنان آرزو کرده است.

اوایل اسفندماه، یه-اون ری، نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی توماج صالحی نسبت به وضعیت این خواننده در زندان جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...