پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » گزارش «خانه آزادی»: ایران، ترکیه، چین و روسیه در میان ۱۰ سرکوبگر اصلی فرامرزی

گزارش «خانه آزادی»: ایران، ترکیه، چین و روسیه در میان ۱۰ سرکوبگر اصلی فرامرزی

اندیشکده آمریکایی «خانه آزادی» که از آزادی‌ها و دموکراسی‌ها در جهان حمایت می‌کند در گزارش تازه‌ای می‌گوید دولت‌های ایران، ترکیه، چین و روسیه از جمله ده کشور نخست جهان در زمینه تلاش برای سرکوب‌ مخالفانشان در خارج از مرزهای خود هستند.

خانه آزادی در گزارشی که ۶ آوریل منتشر کرد می‌گوید دولت‌های این کشورها مسئول ۸۰ درصد از کل اقدامات برای سرکوب مستقیم و فیزیکی فرامرزی در سراسر جهان از سال ۲۰۱۴ هستند.

خانه آزادی از سال ۲۰۱۴ آمار چنین اقداماتی را ثبت کرده است.

این سازمان غیردولتی در گزارش اخیر خود به تلاش‌های گزارش شده جمهوری اسلامی برای قتل مسیح علینژاد در آمریکا اشاره کرده است.

گزارش خانه آزادی می‌گوید دولت‌های بیشتری درگیر سرکوب فرامزی در طول سال ۲۰۲۲ شدند.

نموداری در این گزارش نشان می‌دهد که دولت‌های چین با ۲۵۳ مورد، ترکیه با ۱۳۲ مورد، تاجیکستان با ۶۴ مورد، روسیه با ۴۶ مورد، مصر با ۴۵ مورد، ترکمنسان با ۳۶ مورد، ازبکستان با ۳۶ مورد، بلاروس با ۳۰ مورد، ایران با ۲۳ مورد، و رواندا با ۱۸ مورد به ترتیب مسئول ۸۰ درصد تلاش‌های فرامرزی برای سرکوب‌ مخالفان از سال ۲۰۱۴ بوده‌اند.

در اقدامی که خبر آن سال گذشته منتشر شد، یک تبعه بازداشت شده جمهوری آذربایجان با اسلحه اطراف خانه مسیح علینژاد در شهر نیویورک پرسه می‌زد و زنگ در خانه او را زد. در این خصوص آمریکا علیه سه نفر به اتهام تلاش برای کشتن مسیح علینژاد اعلام جرم کرد.

یکی از این افراد رفعت امیروف، شهروند جمهوری آذربایجان و روسیه است که گفته می‌شود متهم به سرکردگی طرح ترور است. او تا زمان دستگیری اخیرش در خارج از آمریکا، در ایران نیز زندگی می‌کرد.

مهدی‌اف، نیز که شهروند جمهوری آذربایجان است فردی است که گفته می‌شود برای کشتن علینژاد در نیویورک، استخدام شده بود و سپس دستگیر شد.

فرد سوم نیز پولاد عمروف شهروند گرجستان است که در اسلوونی و جمهوری چک زندگی می‌کرد، و گویا بین دو نفر دیگر هماهنگی داشت. او در ۴ ژانویه در جمهوری چک بازداشت شد.

به گفته مقامات آمریکایی امیروف و عمروف ترتیب پرداخت ۳۰هزار دلار پول نقد به مهدی‌اف را برای خرید یک تفنگ تهاجمی به سبک کللاشینکف با شماره سریال مخدوش، انجام دادند.

پایگاه داده‌های «خانه آزادی» اکنون شامل اطلاعاتی در مورد ۸۵۴ اقدام مستقیم و فیزیکی در خصوص سرکوب‌های فرامرزی ۳۸ دولت در ۹۱ کشور در سراسر جهان است که از سال ۲۰۱۴ انجام شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...