پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » تحریم‌‌های جدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی به دلیل ارسال پهپاد نظامی به روسیه

تحریم‌‌های جدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی به دلیل ارسال پهپاد نظامی به روسیه

وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا در سالگرد تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، تحریم‌های جدیدی را علیه بلاروس، ایران و برخی دیگر از کشورها به دلیل حمایت آنها از مسکو اعمال کرد.

گزارش روزنامه رسمی دولت آمریکا، فدرال رجیستر، حاکی از آن است که تحریم‌های جدید علیه ایران به دلیل با ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین است.

این تحریم‌ها شامل صادرات اقلام و تکنولوژی‌هایی به ایران می‌شود که در صنعت تولید پهپاد کاربرد دارند و بر اساس آن ۱۲ نهاد جدید نیز در فهرست سیاه قرار گرفته‌اند.

به تازگی والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا ، از برنامه واشنگتن برای تحریم‌های جدید علیه شبکه تامین تسلیحاتی روسیه خبر داده بود که ایران نیز به دلیل فروش پهپاد به مسکو شامل آن می‌شود.

دی‌ امسال شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» از کشف ۴۰ قطعه ساخت شرکت‌های آمریکایی در پهپاد ایرانی سرنگونشده توسط اوکراین خبر داده بود.

کاخ سفید آذر امسال یک گروه ویژه تشکیل داد تا درباره دسترسی ایران به فناوری آمریکایی و غربی، از جمله تجهیزات کوچک‌تر مانند نیمه‌رساناها و ماژول‌های موقعیت‌یابی تا قطعات بزرگ‌تر مانند موتورها برای استفاده در ساخت پهپادها تحقیق کند.

بر اساس این گزارش از ۵۲ قطعه خارجی استفاده شده در پهپاد انتحاری شاهد-۱۳۶ ایران، ۴۰ قطعه توسط ۱۳ شرکت مختلف آمریکایی ساخته شده و ۱۲ قطعه نیز ساخت شرکت‌هایی از سوئیس، کانادا، ژاپن، تایوان و چین است.

تحریم‌های روز جمعه ایالات متحده همچنین شامل وزرای دولت، فرمانداران و مقامات بلندپایه روسیه به همراه مقامات منسوب در مناطق اشغالی اوکراین می‌شود.

علاوه بر این سه نهاد دخیل در توسعه زیرساخت‌های تولید و صادرات انرژی روسیه به همراه چهار فرد و ۲۲ نهاد درگیر در حوزه فن‌آوری‌های پیشرفته در روسیه در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

گزارش روزنامه رسمی دولت آمریکا حاکی است که سه شرکت کلیدی در توسعه تسلیحات هسته‌ای روسیه به همراه سه نهاد هسته‌ای غیرنظامی زیرمجموعه شرکت روس‌اتم هم شامل تحریم‌ها شده‌اند.

واشینگتن همچنین تعرفه واردات فلزات از روسیه را ۷۰ درصد افزایش داد و برای بیش از ۱۲۰۰ نظامی ارشد روسیه محدودیت روادید ورود به آمریکا را اعمال کرد.

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید اکنون تمرکز دولت بر اجرای دقیق و سخت‌گیری‌ها علیه کشورهای ثالث برای پیروی و اعمال تحریم‌های آمریکا و اجتناب از نقض آنها است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...