پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » واکنش‌های بین‌المللی به تهدیدات جمهوری اسلامی؛ جهان تهدیدهای تهران را برنمی‌تابد

واکنش‌های بین‌المللی به تهدیدات جمهوری اسلامی؛ جهان تهدیدهای تهران را برنمی‌تابد

به گزارش صدای آمریکا؛ افزایش فشار ایرانیان داخل و خارج به جمهوری اسلامی و انتشار خبر کشف اورانیوم با غنای ۸۴ درصدی در ایران همزمان با تحرکات دردسرساز سپاه در خاورمیانه و فراتر از آن، باعث موضع‌گیری‌ جدید مقامات غرب در برابر سیاستهای بی‌ثبات کننده تهران شده است.

وزیر امور خارجه ایالات متحده در واکنش به خبر کشف ذرات اورانیوم با غلظت ۸۴ درصد در تاسیسات اتمی ایران، این اقدام جمهوری اسلامی را «موضوعی بسیار جدی» عنوان کرد و گفت : «آمریکا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سه کشور اروپایی در این رابطه در تماس است.»

بلینکن هچنین تاکید کرد:« بایدن کاملا روشن کرده که تمام گزینه‌ها روی میز هستند. ما برای تعمیق همکاری با اسرائیل و کشورهای دیگر فعالیت می‌کنیم تا با چالشی که ایران ایجاد کرده، مقابله کنیم. ما این را هم روشن کرده‌ایم که توافق هسته‌ای موسوم به برجام در بین گزینه‌ها نیست.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هم در کنفرانس امنیتی سه‌شنبه شب در تل آویو گفت: «تهدید نظامی معتبر علیه ایران، بهترین عامل بازدارنده در برابر جاه‌طلبی‌های هسته‌ای این کشور است، اما هر چه بیشتر منتظر بمانیم سخت‌تر می‌شود.»

او گفت: «من تمام تلاشم را برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای انجام خواهم داد. این تنها منافع اسرائیل نیست، بلکه منافع آمریکاست، منافع کل جهان است.»

وزیر امور خارجه اسرائیل هم در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری آی۲۴ گفت: «طبق برآورد من، ایالات متحده و اروپا دیگر نمی‌توانند درباره مسئله ایران بی‌تفاوت باشند. ایران به غنی‌سازی اورانیوم تا ۹۰ درصد نزدیک است و برای جنگ با اوکراین به روسیه سلاح می‌دهد.»

الی کوهن پیش‌بینی کرد که جهان غرب، پیش از هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر سال جاری، با فعال کردن «مکانیسم ماشه» تحریم‌ها بر ضد جمهوری اسلامی را تشدید خواهد کرد.

همزمان فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «حملات جمهوری اسلامی ایران در آبراه‌های خاورمیانه و سایر نقاط به طرز خطرناکی رو به فزونی گذاشته است. »

دریاسالار برد کوپر افزود که در طول دو سال حضورش در خاورمیانه، شاهد افزایش «فعالیت های بدخیم» جمهوری اسلامی در منطقه و گسترش حملات پهپادی سپاه به کشتی‌ها در آبهای بین‌المللی بوده است.

از سوی دیگر همزمان با اعلام پنجمین بسته تحریمی علیه حکومت جمهوری اسلامی ایران، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه اول اسفند از بازداشت «خودسرانه» اتباع اروپایی در تهران به شدت انتقاد کرد.

جوزپ بورل که از مخالفان قرارگیری نام سپاه در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا است اضافه کرد: «اتحادیه اروپا قویاً مخالف بازداشت‌های خودسرانه اتباع این اتحادیه و شهروندان دوتابعیتی ایرانی-اروپایی از سوی حکومت ایران است و از این کشور می‌خواهد به بازداشت رنج‌آور شهروندان خارجی برای بهره‌برداری‌های سیاسی پایان دهد.»

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در‌ واکنش به این سخنان جورپ بورل گفت که جمهوری اسلامی به تعهدات بین‌المللی خود آگاه و پایبند است و وفق قوانین و مقررات داخلی و تعهدات بین‌المللی خود، در حوزه های مختلف اقدام می نماید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...