پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » انتقاد آژانس از جمهوری اسلامی به دلیل دستکاری در تاسیسات فردو

انتقاد آژانس از جمهوری اسلامی به دلیل دستکاری در تاسیسات فردو

آژانس بین المللی انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران را به دلیل تغییر گزارش‌نشده در اتصال بین دو آبشار از سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آر-۶ در تاسیسات هسته‌ای فردو مورد انتقاد قرار داد.

این دو آبشار اورانیوم را تا ۶۰ درصد که نزدیک به سطح مورد نیاز برای ساخت بمب هسته‌ای است، غنی‌سازی می‌کنند.

دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد در گزارش محرمانه‌ای که رویترز روز چهارشنبه آن را مشاهده کرده است، می‌نویسد این تغییر را در یک بازرسی اعلام‌نشده از مرکز غنی‌سازی سوخت فردو در ۲۱ ژانویه کشف کرد. تاسیسات هسته‌ای فردو در دل کوه ساخته شده است.

تاسیسات فردو به قدری حساس است که توافق برجام غنی‌سازی در آن را ممنوع کرد. اما پس از خروج آمریکا از این توافق در سال ۱۳۹۷ و بازگرداندن مجدد تحریم‌ها، جمهوری اسلامی بسیاری از محدودیت‌های برجام را زیر پا گذاشت.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این گزارش محرمانه به کشورهای عضو گفته است که اتصال دو آبشار سانتریوفیوژهای آی‌آر-۶ «با شیوه‌ای که ایران (به آژانس) اعلام کرده است، تفاوت اساسی دارد.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای عمومی، که خلاصه‌ای از آن گزارش محرمانه است، می‌گوید رافائل گروسی، رئیس این نهاد، نگران است که جمهوری اسلامی این تغییر اساسی در طراحی فردو را بدون اطلاع قبلی آژانس و در رابطه با تولید اورانیوم با غنای بالا، ایجاد کرده است.

آژانس گفت این با تعهدات ایران تحت موافقتنامه پادمان مغایرت دارد.

در این گزارش آمده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی مانند بازرسی‌ها به فردو دسترسی مرتب داشته است و در حال مذاکره با جمهوری اسلامی برای افزایش بازرسی‌ها از آن است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...