پخش زنده
Home » حقوق بشر » جعفر پناهی کارگردان محبوس در زندان اوین اعتصاب غذای خشک کرد

جعفر پناهی کارگردان محبوس در زندان اوین اعتصاب غذای خشک کرد

طاهره سعیدی، همسر جعفر پناهی، فیلمساز سرشناس ایرانی، با انتشار پستی در حساب اینستاگرام خود نوشت که آقای پناهی در اعتراض به ادامه حضورش در زندان دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

براساس یادداشت منتشر شده در پست اینستاگرامی خانم سعیدی، بهانه زندانی شدن جعفر پناهی از تیرماه امسال، اجرای حکمی است که یازده سال پیش صادر شده بود. براساس قوانین جمهوری اسلامی، اگر بیش از ده ‌سال از عدم اجرای یک حکم بگذرد آن حکم مشمول مرور زمان شده و غیر قابل اجرا می‌شود.

خانم سعیدی در این یادداشت به نقل از جعفر پناهی نوشت: «با آنکه مراجع بالاتر با اعاده دادرسی من موافقت کرده و باید با قید وثیقه آزاد شوم، اما برخی نهادها از اجرای این حکم جلوگیری می‌کنند لذا قاطعانه اعلام می‌کنم‌ در اعتراض به رفتارهای فراقانونی و غیر انسانی دستگاه قضایی و امنیتی و این گروگان گیری محرز از بامداد روز دوازدهم بهمن دست به اعتصابات غذای خشک زده و تا زمان آزادی، از خوردن و آشامیدن هرگونه غذا و مصرف دارو امتناع می‌کنم. آنقدر در این وضعیت باقی خواهم ماند، تا شاید جسم بی‌جانم از زندان رهایی یابد.»

جعفر پناهی به همراه جمعی از سینماگران، بیست تیر سال جاری در اعتراض به بازداشت دو نفر از همکارانشان «آقایان محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد»،به مقابل زندان اوین رفتند که در همین روز بازداشت و به داخل زندان اوین منتقل شد.

جعفر پناهی دسامبر ۲۰۱۰ میلادی به اتهام «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به ۶ سال حبس تعزیری ، ۲۰ سال محرومیت از فیلم‌سازی، ۲۰ سال محرومیت از فیلم‌نامه‌نویسی، ۲۰ سال محرومیت از سفر به خارج از ایران و ۲۰ سال ممنوعیت از هر نوع مصاحبه با رسانه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی محکوم شده بود.

آقای پناهی در سال ۱۳۸۸ به علت حضور در اعتراضات «جنبش سبز» بازداشت و زندانی شد اما یکسال بعد با قید وثیقه از زندان آزاد شده بود.

دستگیری دوباره او در تیر ماه سال ۱۴۰۱ با استناد به محکومیتش در سال ۱۳۸۹ صورت گرفته است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...