پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » گسترش اعتصابات سراسری در شصت و هشتمین روز انقلاب

گسترش اعتصابات سراسری در شصت و هشتمین روز انقلاب

دامنه اعتصابات سراسری به صورت روزافزون در حال گسترش است. همزمان با سرکوب شدید مردم کردستان، بسیاری از کارکنان و کارگران واحد‌های نفتی، ترابری و کارخانه‌ای، امروز به اعتصابات سراسری در ایران پیوستند.

کسبه و مغازه‌داران در مناطق کردنشین از جمله سنندج، روانسر، مریوان، بانه و کامیاران، سه‌شنبه اول آذر، در اعتراض به کشتار معترضان توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی اعتصاب کرده و محل کسب خود را برای چندمین روز متوالی تعطیل کردند.

کسبه و بازاریان کامیاران در استان کردستان، در اعتراض به کشتار معترضان کُرد توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، اعتصاب کرده و محل کسب خود را تعطیل کردند.

«شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت»، هم با انتشار تصاویری از اعتصاب کارگران پالایشگاه یازدهم فاز 13 مجتمع گاز پارس جنوبی در عسلویه خبر داد.

به گفته این شورا کارگران شاغل در پتروشیمی مسجدسلیمان نیز امروز اعتصاب کرده‌اند.

شماری از کارکنان و رانندگان، صبح امروز در ترمینال باربری اکبرآباد در حوالی اسلامشهر تهران تجمع کرده و شعارهایی از جمله «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

همزمان با ادامه اعتراضات سراسری در ایران، کارکنان شرکت خودروسازی بهمن موتور واقع در تهران، دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.

در همین رابطه، خبرگزاری «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اعلام کرد که از آغاز اعتراضات جاری در ۲۶ شهریور تا دوشنبه ۳۰ آبان، دست‌کم ۴۳۴ معترض ایرانی توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند.

طبق آخرین گزارش هرانا، طی مدت مذکور ۶۰ کودک‌ کشته و ۱۷ هزار ‌و ۴۷۳ شهروند‌ نیز بازداشت شدند که تنها هویت ۳ هزار ‌و ۶۰ نفر از آنها احراز شده است.

در واکنش به سرکوب خیزش انقلابی مردم ایران، شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل متحد از برگزاری جلسه ویژه درباره وضعیت «رو به‌وخامت حقوق‌ بشر» در ایران خبر داد و اعلام کرد که این نشست پنج‌شنبه ۳ آذر در ژنو برگزار خواهد شد.

«روبرتا متسولا»، رئیس پارلمان اروپا نیز در سخنرانی روز دوشنبه ۳۰ آبان خود در پارلمان اروپا با تاکید بر این‌که از معترضان ایران حمایت می‌کند، در توئیتی نوشت: «در واکنش به تحریم نمایندگان پارلمان اروپا، تا اطلاع ثانوی با مقامات حکومت ایران قطع رابطه می‌کنیم.»

از سویی، جیرمی لورنس، سخنگوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، افزایش تعداد کشته‌شدگان در اعتراضات جاری در ایران از جمله کشته‌شدن دو کودک در هفته گذشته و فشارهای امنیتی را نشانه شرایط بحرانی در این کشور می‌داند.

لورنس، سه‌شنبه یکم آذر، ضمن محکوم‌کردن خشونت نیروهای امنیتی علیه تظاهرکنندگان، از مقامات ایرانی خواست فورا مجازات اعدام را لغو کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...