پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » هشدار تند دانشجویان به نیروهای سرکوبگر: ادامه خشونت و خونریزی را تحمل نخواهیم کرد

هشدار تند دانشجویان به نیروهای سرکوبگر: ادامه خشونت و خونریزی را تحمل نخواهیم کرد

دانشجویان دانشگاه‌های مختلف در ایران طی بیانیه‌هایی جداگانه به تندی به سرکوب‌های خشن در خیابان‌ها و دانشگاه‌ها واکنش نشان دادند.

در این بیانیه با تاکید بر اینکه دانشجویان از خون‌های ریخته‌شده نخواهند گذشت، به نیروهای سرکوبگر هشدار دادند که ادامه خشونت و خونریزی را تحمل نخواهند کرد. دانشجویان در عین حال بر ادامه اعتصاب خود و تعطیلی کلاس‌های درس تاکید کرده‌اند.

فعالان دانشجویی دانشگاه مازندران با انتشار بیانیه‌ای با بیان اینکه نبرد میان «خیر و شر» در واضح‌ترین شکل خود به نمایش گذاشته شده است؛ نوشتند: «جمعی از دانشجویان دانشگاه مازندران اقدام رذیلانه نیروهای سرکوب که با همکاری رئیس حراست دانشگاه در سه روز متوالی ۲۵، ۲۶ و ۲۷ مهرماه موجب دستگیری و شکنجه دانشجویان آزادیخواه در دانشگاه مازندران انجام شد را محکوم می‌کنند.»

دانشجویان این دانشگاه سرکوبگران را جنایتکارانی خواندند که «پرونده سیاه کودک‌کشی» را به نام خود ثبت کرده‌اند.

دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر نیز بیانیه‌ای در محکومیت اقدام‌های بسیج دانشجویی منتشر کردند و نوشتند: «امروز غیرت ما دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی خدشه‌دار شده است و خواستار برخورد قاطع با این نهاد غیر دانشجویی هستیم و تا احقاق حق خود فریادهایمان را به آسمان می‌سپاریم.»

دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر در مورد برخوردهای رخ‌داده میان دانشجویان و بسیج دانشجویی در این دانشگاه نوشتند: «برای یک تشکل خاص به اسم بسیج دانشجویی تنها یک بیانیه و یک روز کافی بود تا خوی بربریت خود را نشان دهند تا آنجا که با برنامه قبلی دست به تعدی و تعرض به دانشجویان حق‌طلب زدند.»

جمعی از دانشجویان دانشگاه هنر تهران نیز با صدور بیانیه‌ای خواستار اتحادی بزرگتر میان دانشجویان کشور شدند. دانشجویان دانشگاه هنر ضمن تاکید بر ادامه اعتراض‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها در این بیانیه نوشتند: «ما ضمن محکوم کردن اقدام‌های تهدیدآمیز و ارعاب دانشجویان، همدلی و همبستگی خود را با همه مردم معترض اعلام می‌کنیم و یادآور می‌شویم که از خون عزیزان خود نخواهیم گذشت و به اعتصاباتی که تاکنون چهار هفته به طول انجامیده است ادامه خواهیم داد.»

دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز در واکنش به اتفاق‌های اخیر دانشگاه تهران و دانشکده علوم اجتماعی واکنش نشان دادند. دانشجویان دانشگاه تهران با اشاره به فشارها بر روی دانشجویان و اساتید دانشگاه نوشتند: «آنقدر حقیرید که وحوش بی‌نام‌ونشانتان را برای سرکوب جوانه‌ها روانه دانشگاه می‌کنید؛ آنقدر حقیرید که استادانمان را مجبور می‌کنید حتی با حضور یک نفر کلاس تشکیل دهند؛ آنقدر حقیرید که اجازه دادید دست مغزهای خالی از اندیشه به روی صاحبان اندیشه بلند شود.»

دانشجویان دانشگاه تهران در این بیانیه اعلام کرده‌اند مسئولان دانشگاه دانشجویان را تهدید کرده‌اند که اگر مطالبه‌گری خود را ادامه دهند فیلم دوربین‌های دانشگاه را در اختیار نهادهای امنیتی قرار می‌دهند. دانشجویان در واکنش به این تهدیدها و فشارها نوشتند: «اگر لازم باشد کارت‌های دانشجویی‌مان را خواهیم سوزاند تا یادتان بیاید چه کسی به دانشگاه هویت می‌بخشد. آری دست‌هایمان بریده شده، اما مَشک دادخواهی را تا سرمنزل عدالت به دندان خواهیم کشید.»

هر روز بر تعداد دانشجویان زندانی در ایران اضافه می‌شود. خانواده برخی از این دانشجویان با تهدید نیروهای امنیتی و به امید آزادی فرزندانشان، در مورد بازداشت‌ها اطلاع‌رسانی نکرده‌اند. کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور اعلام کرد که مهران محبتی، دانشجوی جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز، ۳۰ شهریور در رشت هنگام بازگشت به خانه به‌دست نیروهای امنیتی بازداشت شده است. بر اساس این گزارش، این دانشجو اکنون در زندان لاکان رشت در بند زندانیان عمومی نگهداری می‌شود و تا بدین لحظه تنها امکان دو تماس کوتاه با خانواده‌ داشته است. گفته می‌شود به دلیل تعلیق بررسی پرونده، وکیل او امکان دسترسی به پرونده را ندارد.

حسین کرمی، دانشجوی حقوق دانشگاه علامه نیز روز ۲۷ مهر در خیابان شریعتی تهران در شرایطی که مصدوم و زخمی شده بود، بازداشت شده است و تاکنون هیچ اطلاعی از او در دست نیست. خانواده این دانشجوی زندانی در روزهای گذشته به نهادهای مختلف مراجعه کرده‌اند، اما نتوانسته‌اند اطلاعی از او و محل بازداشتش به دست بیاورند. به گزارش کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور، حسین کرمی باید به دلیل بیماری به‌طور مداوم دارو مصرف کند و دسترسی نداشتن به داروها، سلامتش را با خطر جدی مواجه می‌کند.

علی طالبی زیدی، دانشجوی مکانیک دانشگاه مازندران ورودی ۹۸، روز ۳ مهر در شهر ساری به‌دست نیروهای امنیتی بازداشت شده است و با وجود گذشت ۲۵ روز از زمان بازداشت، همچنان تا بدین لحظه از وضعیت و نهاد بازداشت‌کننده او اطلاعی در دست نیست.

از سوی دیگر با وجود گذشت بیش از سه هفته از بازداشت امین سالاری سلاجقه، دانشجوی فلسفه دانشگاه تهران و انتقال او از بازداشتگاه اوین به زندان فشافویه، نه‌فقط هنوز وعده‌های مکرر مسئولان برای آزادی‌اش عملی نشده، بلکه طبق آخرین اخبار وضعیت سلامتی این دانشجو وخیم گزارش شده است. این دانشجو هم‌اکنون با تب بالا و عفونت ریه و کلیه در بازداشت به‌سر می‌برد و به امکانات درمانی و پزشکی مناسب دسترسی ندارد.

کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها نیز در این مدت فعال شده و احکام بسیاری برای دانشجویان دانشگاه‌های مختلف صادر شده است. علی پروین و سهیلا سپیده‌دم، دانشجویان داروسازی و میلاد امیری، دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، پس از حضور در اعتراض‌های مسالمت‌آمیز در روزهای اخیر، ابلاغیه‌ای مبنی بر محرومیت یک‌ماهه از حضور در محیط‌های آموزشی، پژوهشی و رفاهی تا تشکیل شورای انضباطی‌، دریافت کرده‌اند. این حکم با دستور مستقیم رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ابلاغ شده است که بر اساس تبصره ۵ ماده ۳۷ شیوه‌نامه اجرایی کمیته انضباطی، ناقض حقوق قانونی این دانشجویان است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...