پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » بیستمین شب «انقلاب مردم ایران»

بیستمین شب «انقلاب مردم ایران»

بیستمین شب «انقلاب مردم ایران» در شهرهای مختلف ایران در حالی‌ سپری شد که حمایت‌های بین‌المللی از معترضان ایرانی در واکنش به موج خشونت و سرکوب رژیم جمهوری اسلامی به‌طور فزاینده‌ای گسترش یافته است.

پارلمان اروپا، چهارشنبه 13 مهر، با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای به سازمان ملل متحد خواستار انجام تحقیقات مستقل بین‌المللی درباره موارد نقض حقوق بشر در ایران شد.

قطعنامه پارلمان اروپا همچنین از ایران می‌خواهد که نهاد بین‌المللی مستقلی را برای تحقیق درباره قتل مهسا امینی مامور کند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در واکنش به اقدامات اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های جدید، با وزیر خارجه ایتالیا تلفنی صحبت کرد. امیرعبداللهیان در این گفتگو، حمایت اتحادیه اروپا از معترضان ایرانی را «مداخله گری» خوانده و گفته اگر اروپا اقدام نسنجیده‌ای انجام دهد، باید منتظر اقدام متقابل ایران باشد.

تداوم اعتراضات ضدحکومتی

گزارش‌ها از شهرهای مختلف ایران حاکی از ادامه اعتراضات مردمی و دانشجویی است. در ویدیوهایی که از روز چهارشنبه 13 مهرماه منتشر شده، معترضان در شهر اصفهان به خیابان‌ها آمده و شعارهایی ضدحکومت ایران و برای ازادی و حقوق زنان سر داده‌اند. همچنین ویدیوی دیگر از اصفهان منتشر شده که در آن ​​سه زن معترض با نصب بنر حمایت‌آمیز از اعتراضات جاری روی پل عابر پیاده در یکی از خیابان‌های شهر رفته اند و به باد دادن روسری‌های خود، به خشونت علیه زنان و استبداد حاکم بر ایران اعتراض کرده‌اند.

از شهر تالش در استان گیلان نیز ویدیوهایی منتشر شده که نشان می‌دهد معترضان در روز چهارشنبه سیزدهم مهر، با آتش‌زدن لاستیک خودرو و ایجاد راه‌بندان در خیابان‌های اصلی شهر با ابراز خشم و انزجار خود علیه استبداد و سرکوب خشونت‌آمیز معترضان توسط رژیم جمهوری اسلامی اعتراض کردند.

همچنین در شهر مذهبی قم، مردم با آمدن به خیابان‌ها و سردادن شعار «نترسید، نترسید ما همه با هم هستیم» علیه استبداد دینی و سرکوب خونین و خشونت‌‌بار معترضان توسط ماموران رژیم جمهوری اسلامی اعتراض کردند.

ویدیوهایی که از تهران در روز چهارشنبه منتشر شده، در چندین نقطه این شهر، زنان با برداشتن حجاب اجباری در میان ترافیک، شعار «زن زندگی آزادی» سر می‌دهند.
همچنین در ویدیویی که از نورآباد ممسنی در استان فارس منتشر شده، شهروندان معترض فلکه مصلی این شهر را به آتش کشیده اند.

در یکی از ویدیوهایی که در روز چهارشنبه 13 مهر از شیراز منتشر شده، زن جوانی روی سقف یک خودرو رفته و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهد.

افزایش شمار کشته‌شدگان اعتراضات ایران

کانون حقوق‌بشر ایران روز چهارشنبه 13 مهرماه از افزایش شمار کشته شدگان اعتراضات در ایران خبر داده است. این سازمان حقوق‌بشری با اشاره به کشتار گسترده شهروندان بلوچ در شهر زاهدان که عمدتا در روز جمعه 8 مهرماه اتفاق افتاده، تعداد کشته شدگان زاهدان را دست‌کم 88 نفر اعلام کرده است. این سازمان همچنین با انتشار اسامی کشته شدگان اعتراضات 19 روز اخیر ایران، تعداد کشته شدگان سرتاسر ایران را 182 نفر اعلام کرده است.

برخی از ویدیوهایی که به تازگی از کشتار شهروندان بلوچ معترض به تجاوز یک فرمانده پلیس به یک دختر 15 ساله بلوچ در روز جمعه و روزهای بعد از آن منتشر شده، نشان می‌دهد که تک‌تیراندازهای رژیم ایران به‌طور مستقیم نوجوانان بلوچ را نشان می‌گیرند.

پیش از این وب‌سایت خبری حال‌وش، از کشته شدن دست‌کم 9 کودک و از جمله یک کودک 2 ساله در اثر اصابت گلوله‌های جنگی نیروهای نظامی ایران خبر داده بود.

همچنین مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل تسنن شهر زاهدان نیز در تازه‌ترین موضع‌گیری خود درباره حمله به شهروندان معترض در روز جمعه گفته است: «طبق گزارش‌هایی که به ما رسیده نیروهای یگان ویژه‌ که ظاهرا از قبل در کلانتری مذکور مستقر شده بودند، اقدام به شلیک گلوله جنگی به سمت مردم می‌کنند و در این بین نه‌تنها به سمت جوانانی که در مقابل کلانتری تجمع کرده بودند، بلکه از روی ساختمان کلانتری به داخل محوطه مصلا و به سمت کسانی که در حال ادای نماز بوده‌اند شلیک می‌کنند و در قسمت مردان و زنان گاز اشک‌آور پرتاب می‌کنند، به‌طوری‌که یکی از زنان نمازگزار نیز به شهادت می‌رسد.»

در این بیانیه که توسط کانال رسمی دفتر مولوی عبدالحمید امام جمعه در تلگرام منتشر شده، آمده است: «افراد مسلح لباس شخصی که روی پشت‌بام منازل مستقر شده بودند نیز به سمت مردمی که در حال بازگشت به منازل خود بوده‌اند تیراندازی می‌کنند و نکته قابل توجه این‌که اکثر این تیرها به سر و قلب نمازگزاران شلیک شده است که معلوم می‌شود این کار توسط تک‌تیراندازها انجام شده است.»

اعتراف اجباری از خاله و دایی نیکا شاکرمی

در تازه‌ترین اقدام دستگاه پروپاگاندای رژیم ایران، خبرگزاری «فارس»، نزدیک به سپاه پاسداران اقدام به انتشار اعترافات اجباری «آتش شاکرمی» خاله نیکا شاکرمی کرده است. نیکا شاکرمی نوجوان 17 ساله‌ای بود که در روز 29 شهریور در محدوده بلوار کشاورز تهران در حین حضور در تجمع ناپدید شده و دو روز پیش، ماموران خانواده‌اش را از کشته شدن او مطلع کردند.

خبرگزاری «فارس» در حالی با خاله نیکا شاکرمی، به زعم خود «مصاحبه» کرده که پیش‌تر، کاربران شبکه‌های اجتماعی از بازداشت این زن نقاش در جریان مراسم تشییع پیکر نیکا خبر داده بودند.

کاربران همچنین از ربوده شدن پیکر نیکا توسط نیروهای امنیتی خبر داده و گفته بودند که نیروهای امنیتی برای ممانعت از برگزاری مراسم تشییع او توسط خانواده‌اش، پیکر نیکا را ربوده‌اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...