پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » پولیتیکو: مذاکرات احیای «برجام» به بن‌بست کامل رسیده است

پولیتیکو: مذاکرات احیای «برجام» به بن‌بست کامل رسیده است

نشریه «پولیتیکو» در گزارشی اعلام کرد که مذاکرات هسته‌ای برای احیای «برجام» به بن‌بست کامل رسیده است.

«پولیتیکو»، پنج‌شنبه ۲۸ آوریل، نوشت: «دیپلمات‌های درگیر در مذاکرات هسته‌ای، به‌رغم رسیدن یک توافق تقریباً ۲۷ صفحه‌ای که آماده اجرا است، هنوز بر سر آخرین مسئله مورد اختلاف میان ایالات متحده و ایران معطل هستند: وضعیت سپاه پاسداران.»

سپاه که در سال ۲۰۱۹ به‌عنوان بخشی از کمپین «فشار حداکثری» دولت ترامپ در فهرست «سازمان تروریستی خارجی» قرار گرفت، اکنون به مانع اصلی مذاکرات یا «قرص سمی» تبدیل شده و عملا مصالحه را غیرممکن کرده، به نحوی که توافق بیش از پیش غیرواقعی به نظر می‌رسد.

ایالات متحده و رژیم ایران که هر دو در ابتدای گفت‌وگوها تاکید داشتند تا این مذاکرات در چارچوب مسايل هسته‌ای باقی بماند و موضوعات «فرابرجامی» را در بر نگیرد، اکنون با اصرار تهران به افزودن موضوع سپاه به بن‌بست رسیده‌اند.

یک مقام آمریکایی آگاه به این موضوع به پولیتیکو گفت که موضع آمریکا این بوده است که تا زمانی که ایران با برداشتن گام‌های خاصی برای کاهش نگرانی‌های امنیتی فراتر از برجام موافقت نکند، واشینگتن نیز «خواسته‌ فرابرجامی» ایران درباره حذف نام سپاه از فهرست تروریسم را اجابت نخواهد کرد.

این مقام آمریکایی با اشاره به تداوم تهدیدات و افزایش تنش‌آفرینی‌های سپاه، افزود: «دولت بایدن نیز در داخل با مقاومت سیاسی دو حزبی مواجه است که سپاه را در لیست تروریسم نگاه دارد.» از این رو به گفته این مقام، و به دلیل همه این عوامل، «دولت بایدن در این مرحله بسیار بعید است که نامگذاری را در چارچوب مذاکرات برجام کنار بگذارد».

«پولیتیکو» در ادامه نوشت که واشینگتن در ابتدا با خروج سپاه از فهرست تروریسم، در ازای این‌که ایران متعهد شود از هدف قرار دادن آمریکایی‌ها در منطقه خودداری کند و از انتقام‌جویی علیه مقامات سابق آمریکایی که مسئول تصمیم‌هایی مانند قتل قاسم سلیمانی تلقی می‌شوند، اجتناب کند. اما ایران از دادن چنین امتیازات متقابلی خودداری کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...