پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » خانه سینما با اشاره به بیماری جعفر پناهی خواستار آزادی فوری این فیلمساز شد

خانه سینما با اشاره به بیماری جعفر پناهی خواستار آزادی فوری این فیلمساز شد

خانه سینما، اصلی‌ترین اتحادیه صنفی فیلمسازان ایران، از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا جعفر پناهی کارگردان زندانی را که از تابستان امسال در بازداشت است، آزاد کنند.

خانه سینما روز سه‌شنبه ۲۷ دی در وبسایت خود نوشت که «مجددا و‌ مصرانه» بار دیگر از مسئولین و مراجع قضایی می‌خواهد با وجود «مستندات قانونی کافی» که برای آزادی این فیلمساز فراهم شده و همچنین «لزوم توجه به وضعیت جسمانی و بیماری» او، آقای پناهی «هرچه سریع‌تر» آزاد شود.

جعفر پناهی ۶۲ ساله، یکی از شناخته‌شده‌ترین فیلمسازان ایرانی در عرصه سینمای جهان، تیرماه امسال در حالی که همراه با گروهی از سینماگران برای پیگیری بازداشت دو سینماگر بازداشت‌شده به دادسرای زندان اوین مراجعه کرده بود، خودش نیز بازداشت و زندانی شد.

باقی ماندن آقای پناهی در زندان بر اساس حکم حبسی است که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی چند سال قبل از آن، با اتهام‌های سیاسی علیه این فیلمساز صادر کرده بود.

این در حالی است که خانه سینما در بیانیه خود به «نقض حکم محکومیت» پناهی در دیوان عالی کشور اشاره کرده است.

صالح نیکبخت، وکیل آقای پناهی، روز دوشنبه در گفت‌وگو با سایت اینترنتی فراز گفت که پرونده موکلش پس از رای دیوان عالی کشور مبنی بر اعاده دادرسی، به دادگاه تجدید نظر ارسال شده اما پس از سه ماه، در ۲۶ دی‌ماه و خارج از وقت اداری به شعبه مربوطه اعلام وصول شده‌ است.

درخواست برای آزادی جعفر پناهی در حالی مطرح شده که چند روز پیش، محمد رسول‌اف، دیگر سینماگر زندانی، پس از شش ماه حبس به مدت دو هفته به «مرخصی درمانی» اعزام شد.

این دو جزو سینماگرانی بودند که در بیانیه‌ای از نظامیان جمهوری اسلامی خواستند که سلاح‌های‌شان را زمین بگذارند و به سرکوب مردم معترض ایران پایان دهند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...