پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » گروه شبه‌نظامی «أصحاب کهف» وابسته به «جمهوری اسلامی» مسئولیت ترور شهروند آمریکایی در بغداد را برعهده گرفت

گروه شبه‌نظامی «أصحاب کهف» وابسته به «جمهوری اسلامی» مسئولیت ترور شهروند آمریکایی در بغداد را برعهده گرفت

یک گروه شبه‌نظامی که خود را «اصحاب کهف» می‌نامد، سه‌شنبه 17 آبان، مسئولیت ترور شب گذشته «استیون ترول»، شهروند آمریکایی در مرکز بغداد را بر عهده گرفت.

این گروه مسلح در بیانیه‌ای اعلام کرد که عملیات ترور استیون ترول به انتقام قتل قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه تروریسیتی پاسداران و ابومهدی المهندس، معاون رئیس حشد الشعبی عراق انجام گرفته است.

این در حالی است که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق اعلام کرد زمان‌بندی ارتکاب جنایت قتل شهروند آمریکایی در بغداد، سئوال‌برانگیز است.

به گزارش خبرنگار «العربیه»، افرادی ناشناس، شب گذشته «استیون ادوارد ترول» شهروند آمریکایی را به ضرب گلوله در منطقه کراده، خیابان الصناعه نزدیک بانک الرافدین ترور کردند.

او افزود: «استیون ادوارد ترول، در حال رانندگی با خودروی شخصی پرادو سفید رنگ خود بود که هدف حمله مسلحانه قرار گرفت و به قتل رسید.»
خبرنگار العربیه تاکید کرد که عاملان این ترور از دو خودرو از نوع «تاهو» مشکی و «مرسدس بنز» مشکی رنگ استفاده کردند.

مرگ سربازی کانادایی

از سویی نیروهای مسلح کانادا نیز در حال بررسی مرگ یکی از سربازان پایگاه نظامی «وینیپگ» مستقر در عراق هستند.

بر اساس بیانیه خبری وزارت دفاع ملی کانادا، سروان اریک چونگ، 38 ساله، شنبه در شرایط غیرعملیاتی در بغداد درگذشت.

ماهیت گروه اصحاب کهف

گروه مسلح «اصحاب کهف» از ابتدای ظهور خود در سال 2019 ، همواره به مثابه گروهی مرموز در نظر گرفته شده است، هر چند که بازویی برای جناح‌های صاحب نفوذ شیعی عراق به شمار می‌رود، اما بر مبنای بیشتر تحلیل‌ها، این گروه صرفا به صورت ابزاری در راستای اجرای دستورکار همه طرف‌های مسلح عمل می‌کند که شعار «مقاومت» را در عراق سرلوحه قرار می‌دهند.

گروه «اصحاب کهف» از مارس 2020، مسئولیت حملات با مواد منفجره به کاروان‌ها و دست‌کم یک حمله راکتی به سفارت آمریکا در 17 نوامبر را برعهده گرفت.
شبه‌نظامیان نیابتی ایران، حملات خود را از زمان ترور قاسم سلیمانی و المهندس تشدید کرده‌اند، اما اکثر این حملات، کاروان‌های پشتیبانی لجستیکی نیروهای آمریکایی را حتی هنگام انتقال تجهیزات آنها در جریان عقب‌نشینی از عراق، هدف قرار داد.

وابستگی به عصائب اهل الحق

ارزیابی سیاسی، حدود دو سال پیش در خصوص فعالیت این گروه بر این مبنا مطرح شد که «اصحاب کهف» به جناح‌هایی مانند «عصائب اهل الحق» و «کتائب حزب‌الله» در انجام حملات نیابتی و استفاده سیاسی از این اقدامات به عنوان اهرم فشار بر آمریکا و رقبای داخلی آنها در عراق کمک کرده است.

این ارتباط تنگاتنگ در 25 ژانویه 2020، با پیوستن«اصحاب کهف» به کمپین سازماندهی شده برای آزادی یکی از اعضای «عصائب اهل الحق» و اعلام آمادگی برای حضور در سطح خیابان‌ها، علنا برملا شد.

«انستیتو مطالعات واشنگتن» اعلام کرد شواهد نشان می‌دهد که «اصحاب کهف» به «عصائب اهل الحق » وابسته است و پلاتفرم‌های عصائب، ارتباط نزدیکی با (اصحاب کهف) دارند و عملیات این گروه نیز در نزدیکی مناطق تحت کنترل عصائب اهل الحق انجام می‌شود.

اگرچه حشد الشعبی بر عدم دخالت خود در حملات به دفاتر نمایندگی دیپلماتیک خارجی و نیروهای ائتلاف بین‌المللی تاکید دارد، اما منابع مختلف خاطرنشان می‌کنند که این اعلام برائت، برخاسته از اختلافات شدید حشدالشعبی با گروه‌های مسلح بویژه با «گردان‌های حزب‌الله» است.
به‌نظر می‌رسد شمار عملیات «أصحاب کهف» بعد از سپتامبر 2020 کاهش یافته و همین گروه در «توئیتر» و «تلگرام» علت این کاهش را، ناشی از بروز خیانت و سرخوردگی شدید ناشی از مواضع سایر گرو‌ه‌های عراقی در اعلام برائت از این گروه اعلام کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...