پخش زنده
Home » طبیعی » افزایش شمار قربانیان سیل در ایران؛ آماده‌باش سراسری نیروهای امدادی

افزایش شمار قربانیان سیل در ایران؛ آماده‌باش سراسری نیروهای امدادی

همزمان با آماده‌باش نیروهای امدادی و مدیریت بحران در چندین شهر ایران برای روزهای آینده، با کشف اجساد تازه، شمار قربانیان بارش‌های سیل‌آسا در ایران افزایش یافت.

بارش سنگین روزهای اخیر در شهرهای مختلف ایران، تاکنون ۱۷ استان را دچار سیل و آب‌گرفتگی کرده است.

به دنبال انتشار گزارش‌هایی از رانش زمین در برخی مناطق به دلیل بارندگی شدید، اعلام شد برخی شهروندان نیز به همین دلیل مفقود شده‌اند.

روز جمعه، هفتم مرداد، با انتشار خبر پیدا شدن سه جسد متعلق به دو مرد و یک نوجوان در ارتفاعات پایین رودخانه کن، شمار قربانیان سیل امامزاده داوود در تهران ۱۱ نفر رسید.

به گفته جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، عملیات جستجوی آتش‌نشانان در منطقه کن همچنان ادامه دارد.

بر اثر سیل در منطقه امامزاده داوود، دست‌کم ۱۹ نفر کماکان مفقود هستند.

در همین حال به گفته محسن منصوری، استاندار تهران، در جریان وقوع سیل در استان تهران، به دلیل رانش کوه، فیروزکوه و به‌ویژه روستای زرین‌دشت، بیشترین خسارت و تلفات را داشته است.

به گفته وی، در فیروزکوه تاکنون ده نفر کشته، ۱۶ نفر مفقود و ۱۲ نفر مصدوم شده‌اند.

بارندگی شدید این روزها و نیز پیش‌بینی هواشناسی برای احتمال بارش شدید در روزهای آینده موجب شده دستگاه‌های امدادی تا سه روز آینده در تهران در حالت آماده‌باش کامل باشند.

علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، با تشریح برخی از مصوبات جلسه اضطراری مدیریت بحران از آماده‌باش کامل دستگاه‌های امدادی درپی پیش‌بینی بارش شدید باران و احتمال جاری شدن سیل تا سه روز آینده خبر داد.

وی با اشاره به نگرانی درباره احتمال سیل‌گرفتگی در برخی ایستگاه‌های مترو در تهران از جمله ایستگاه‌های تجریش، قائم و نوبنیاد گفت قرار است از کیسه‌های شن در اطراف ورودی این ایستگاه‌ها استفاده شود.

به گفته آقای نصیری، همه سفره‌خانه‌ها، اماکن تفریحی و صنفی در مناطق پرریسک و کنار رودخانه‌ها نیز در استان تهران تعطیل شده‌اند.

خبرگزاری‌ها در ایران از بسته‌ شدن بسیاری از راه‌های روستایی و تلاش نیروهای امدادی برای بازگشایی این راه‌ها و دیگر معابر در شهرها خبر می‌دهند.

اماکن صنفی، مدارس و منازل مسکونی شهروندان بسیاری نیز دچار آب‌گرفتگی شده و خسارت جدی دیده است. خانه‌های قدیمی و سدهای خاکی نیز در برخی نقاط تخریب شده‌اند.

جز استان تهران، به گفته مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایران، در مجموع ۶۲ شهر در ۱۸ استان ایران دچار سیل و آب‌گرفتگی شده‌اند.

سیستان و بلوچستان، تهران، فارس، کرمان، هرمزگان، قم، سمنان، مازندران، یزد، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، گلستان، اصفهان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و مرکزی از جمله استان‌هایی هستند که گرفتار سیل و آب‌گرفتگی شده‌اند.

سازمان هواشناسی نیز همچنان در بسیاری از استان‌های ایران وضعیت «هشدار قرمز» اعلام کرده است.

مدیرکل بحران استان مرکزی هم از مرگ یک نفر و زخمی‌ شدن سه تن دیگر بر اثر سیلاب در این استان خبر داده است.

گزارش‌ها از اراک حاکی است طوفان و رگبار شدید شامگاه پنج‌شنبه، ششم مرداد، موجب شکستن درخت‌ها، تخریب دیوار، ریزش قسمتی از سقف برخی از پاساژها، انفجار ترانس برق و خسارات مالی به دلیل سقوط درخت بر روی خودروها شده است.

روستاها و شهرهای استان چهارمحال و بختیاری از جمله کوهرنگ، شهرکرد، بروجن، کیار، بن و بارده، در شرایط بحرانی به سر می‌برند و آب و برق و گاز روستای بارده به طور کامل قطع شده است.

در روز اول مرداد هم در سیلاب استهبان در استان فارس، ۲۳ نفر و در یزد یک نفر جان باختند.

مقام‌های استان یزد از شهروندان خواسته‌اند از حضور در بافت تاریخی و حتی مساجد و حسینیه‌های این بخش از شهر خودداری کنند و ساکنان این مناطق نیز مجبور به ترک منازل خود شده‌اند.

در استان اصفهان نیز بارش‌های شدید و شرایط نامناسب جوی، موجب فرود اضطراری در فرودگاه بهشتی این شهر شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

شمار قربانیان زلزله ترکیه و سوریه از ۲۰ هزار تن گذشت؛ خطر وقوع سیل در شمال سوریه

بر اساس آخرین خبرها، شمار قربانیان زمین‌لرزه ترکیه و سوریه به ۲۰ هزار و ۱۰۲ ...