پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » دیپلمات روس: مسکو سوئد و فنلاند را در صورت پیوستن به ناتو هدف قرار می‌دهد

دیپلمات روس: مسکو سوئد و فنلاند را در صورت پیوستن به ناتو هدف قرار می‌دهد

ویکتور تاتارینتسف، سفیر روسیه در استکهلم هشدار داد در صورتی که سوئد و فنلاند به پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به «ناتو» بپیوندند، به «اهداف مشروع» برای مسکو تبدیل خواهند شد.

به گزارش «یورونیوز»، سفیر روسیه روز سه‌شنبه گفت: «اگر هنوز به نظر می‌رسد که این کار به نوعی امنیت اروپا را بهبود می‌بخشد، مطمئن باشید که اعضای جدید بلوک متخاصم به اهداف مشروع برای اقدامات تلافی‌جویانه روسیه، شامل اقداماتی که ماهیت نظامی دارند، تبدیل خواهند شد.»

روسیه بارها این دو کشور شمال اروپا را پس از درخواست برای پیوستن به ائتلاف نظامی غربی در ماه مه گذشته، پس از شروع جنگ در اوکراین، تهدید کرده است. سوئد و فنلاند اگرچه برای بیش از دو دهه متحد ناتو بوده‌اند، اما عضو رسمی این ائتلاف نظامی نبوده‌اند، و افکار عمومی هم قاطعانه با پیوستن آنها مخالف بود.

با این وجود، همه چیز پس از حمله روسیه به اوکراین تغییر کرد، و افکار عمومی دو کشور به طرز چشمگیری متمایل به پیوستن به ناتو شد. هشتاد درصد مردم فنلاند، که ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد، خواهان پیوستن به ناتو هستند. این میزان در سوئد دو سوم جمعیت است.

بر اساس قوانین ناتو، یک کشور تنها زمانی به عضویت کامل این پیمان درمی‌آید که سی عضو اصلی درخواست آن را تصویب کرده باشند. مقامات سوئد امیدوارند تا قبل از نشست بعدی ناتو در لیتوانی در ماه ژوئیه به آن بپیوندند.

به گفته یورونیوز، با این حال سفیر روسیه در استکهلم، که در خرسون در اوکراین امروزی به دنیا آمده است، بر این باور است که سوئد با تمایل خود به عضویت در ناتو، به سوی «ورطه نیستی» گام برمی‌دارد.

او با انتقاد از «تصمیم عجولانه» و بدون رفراندوم ملی سوئد، مدعی شد که فرماندهی ناتو تصمیم گرفته تا به طور کامل وارد نبرد شود، و این خطراتی برای سوئد ایجاد می‌کند.

به گفته تاتارینتسف: «اگر چنین اتفاقی بیفتد، سوئدی‌ها بدون تردید به خاطر منافع دیگران به جنگ کشیده و به کام مرگ فرستاده خواهند شد.»

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...