پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » وحید بهشتی در سی‌امین روز اعتصاب غذا: هر روز قوی‌تر می‌شوم

وحید بهشتی در سی‌امین روز اعتصاب غذا: هر روز قوی‌تر می‌شوم

خواسته این فعال سیاسی این است که دولت بریتانیا سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد

وحید بهشتی، شهروند ۴۶ ساله ایرانی – بریتانیایی همچنان به اعتصاب غذای خود در مقابل وزارت خارجه بریتانیا در لندن ادامه می‌دهد و از خواسته‌اش برای قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی دست نمی‌کشد.

خبرگزاری اسکای نیوز در گفت‌وگویی با این فعال سیاسی در سی‌امین روز اعتصاب غذای او از ضعف جسمانی‌اش خبر داد و نوشت: «اکنون ایستادن یا حتی نشستن برای او دشوار شده است. او بیشتر وقتش را روی تشکی در داخل یک چادر می‌گذراند، اما می‌گوید که از خواسته‌اش عقب‌نشینی نمی‌کند.»

خبرنگار اسکای نیوز همچنین گزارش داد: «وحید بهشتی تاکید دارد که اگرچه از‌نظر بدنی ضعیف‌تر شده است، اما هر روز از نظر درونی قوی‌تر می‌شود و مصمم است که به خواسته‌اش یعنی هدف بزرگ تروریستی اعلام شدن سپاه از سوی دولت بریتانیا برسد.»

این رسانه به نقل از وحید بهشتی اعلام کرد که درخواست او مورد‌حمایت بسیاری از مقام‌های بریتانیایی از‌جمله تام توگندات، وزیر امنیت بریتانیا، قرار گرفته است. توگندات پیشنهاد کرده که پس از اعدام علیرضا اکبری در ایران، شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان یک سازمان تروریستی قابل‌توجیه است؛ اگرچه دولت بریتانیا این خواسته را دنبال نکرده است.

تاکنون چهره‌های سرشناس زیادی با وحید بهشتی در محل اعتصاب غذای او دیدار کرده‌اند. یکی از این افراد، لرد پلاک، یکی از نمایندگان انگلستان در مجلس اعیان بود که در روز سی‌ام اعتصاب غذای این فعال حقوق بشر به دیدار او رفت و با او اعلام همبستگی کرد.

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، نیز از چهره‌های شناخته‌شده‌ای است که با وحید بهشتی ابراز همدردی کرد و گفت که کاملا درک می‌کند اکنون بر او چه می‌گذرد. رتکلیف که برای درخواست از دولت بریتانیا به منظور انجام اقدام‌های جدی‌تر به منظور آزادی همسرش که در ایران زندانی بود اعتصاب غذا کرده بود، به مدت ۲۱ روز در همان جایی که اکنون وحید بهشتی چادر زده است اقامت داشت. او می‌گوید که این نبرد، نبردی طولانی و دشوار بود، اما برای بعضی افراد لحظاتی پیش می‌آید که به این نتیجه می‌رسند چنین اقدام‌های اعتراضی شدید ضروری است.

همسر نازنین زاغری با اعلام این که از پیام و روشی که وحید بهشتی به کار گرفته حمایت می‌کند، دولت بریتانیا را مورد‌انتقاد قرار داد که چرا با دلایلی که «بسیار مبهم» اند، با سپاه پاسداران مدارا می‌کند.

پیش‌تر، شاهزاده رضا پهلوی و شیرین عبادی ضمن دیدار از وحید بهشتی از او خواسته بودند که اعتصاب غذای خود را بشکند و به سلامتی‌اش توجه کند، اما او در مقابل این درخواست‌ها و تقاضاهای دیگر چهره‌های سرشناس اعلام کرده که در مبارزه‌اش مصمم و جدی است.

برخی از ایرانی‌های مقیم بریتانیا به نشانه قدردانی از تلاش حقوق بشری این روزنامه‌نگار، به مناسبت سال نو به دیدار او رفتند و با قرار دادن سفره هفت سین، لحظه تحویل سال را کنار او گذراندند. وحید بهشتی با انتشار تصاویری از دیدار نوروزی هموطنان ایرانی در صفحه توییترش نوشت: «با این اتحاد و همبستگی ما محکوم به پیروزی هستیم.»

شورای اروپا، روز پنجشنبه سوم فروردین (‌۲۳ مارس‌)، در حالی نشست دو روزه خود را آغاز کرد که صدها تن از ایرانیان مقیم اروپا در بروکسل، پایتخت بلژیک، گرد آمدند تا بار دیگر خواستار سختگیری بیشتر اتحادیه اروپا در قبال جمهوری اسلامی ایران شوند.

این چندمین باری بود که ایرانیان مقیم کشورهای مختلف اروپایی خود را به پایتخت اتحادیه اروپا رساندند تا از سران اتحادیه اروپا بخواهند به‌دلیل نقض حقوق بشر و سرکوب معترضان ایرانی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار گیرد و فشار بیشتری به جمهوری اسلامی اعمال شود. تجمعات مشابهی نیز قبلا در شهرهای بروکسل و استراسبورگ، محل استقرار پارلمان اروپا، برگزار شده بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...