پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » مصاحبه شبکه تلویزیونی «لندن ورلد» با وحید بهشتی فعال حقوق بشر و مدیر رسانه مردم‌نهاد در تی وی

مصاحبه شبکه تلویزیونی «لندن ورلد» با وحید بهشتی فعال حقوق بشر و مدیر رسانه مردم‌نهاد در تی وی

در بیست و سومین روز از اعتصاب غذا و تحصن وحید بهشتی مدیر رسانه مردمی «در تی وی» مقابل ساختمان وزارت امورخارجه بریتانیا با هدف واداشتن دولت انگلستان به تمکین خواست مردم و نمایندگان پارلمان این کشور و درج نام سپاه پاسداران در فهرست سازمانهای  تروریستی بریتانیا، لین راسک گزارشگر شبکه تلوزیونی «لندن ورلد» اقدام به مصاحبه با این فعال حقوق بشر و تهیه گزارشی از این حرکت اعتراضی کرد.

خانم راسک در گزارشی که در سایت لندن ورلد منتشر شده است مینویسد :‌ یک فعال بریتانیایی-ایرانی در بیست و سومین روز از تحصن و اعتصاب غذای خود میگوید مادامی که دولت بریتانیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به فهرست سازمانهای تروریستی بین المللی اضافه نکند، به هر قیمت که باشد به تحصن و اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد.

وحید بهشتی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی  میگوید مصمم است صدای خود را به گوش مردم بریتانیا برساند.

او که از روز ۲۳ فوریه اقدام به تحصن و اعتصاب غذا در مقابل ساختمان دفتر توسعه خارجی و مشترک المنافع بریتانیا کرده است، تنها با یک رژیم غذایی متشکل از روزانه یک فنجان قهوه، چند حبه قند، مقداری نمک و «آب فراوان» به زندگی ادامه میدهد. 

آقای بهشتی به لندن ورلد گفت: «۲۴ سال پیش از ایران به انگلیس نقل مکان کردم، وقتی در ایران بودم هیچ حقی نداشتم ولی هنگامی که به اینجا نقل مکان کردم برای اولین بار طعم آزادی و دموکراسی را چشیدم و نمیخواهم دوباره آنها را (با نفوذ سپاه پاسداران در بریتانیا) از دست بدهم.”

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ماه‌های اخیر به دلیل سرکوب وحشیانه معترضان در ایران به رهبری زنانی که برای حقوق بشر خود مبارزه میکنند، توجه جهانیان را به خود جلب کرده است.

برخی از فعالان حقوق بشر، در ایران که سرکوبها را دنبال میکنند، گزارش دادند که حداقل ۱۹۷۰۰ نفر در جریان اعتراضات دستگیر و حداقل ۵۳۰ نفر در اثر سرکوب خشونت آمیز تظاهرات توسط مقامات حکومت اسلامی کشته شده اند.

اما آقای بهشتی میگوید که این ارقام هم برای بازداشتیها و هم برای کشته ها بسیار بیشتر است.

اقدامات رژیم جمهوری اسلامی در داخل و خارج از کشور در ماه‌های اخیر او را مجبور کرد تا صدای خود را در رسانه اش انحصارا به دفاع از مردم میهنش که به گفته او صرفاً به دلیل ابراز مخالفت با رژیم متحمل رنج فراوان میشوند، اختصاص دهد.

او در جلسات متعددی با نمایندگان پارلمان شرکت کرد و از آنها خواست تا ممنوعیت برای سپاه پاسداران را صادر کنند، اما نهایتا از اقدام قطعی دولت بریتانیا در این خصوص ، ناامید شد.

به گفته وحید،‌ نقطه اوج این جریان در ماه فوریه گذشته و زمانی بود که ایستگاه تلویزیونی «اینترنشنال» مستقر در لندن،‌ پس از دریافت تهدیدهایی از سوی رژیم اسلامی که جان خبرنگارانش را در معرض خطر قرار می داد ناچار شد استودیوهای خود را در لندن تعطیل کند.

این شرکت تصمیم گرفت بطور موقت برخی از روزنامه نگاران را به استودیوی دوم خود در واشنگتن منتقل کرده و برخی دیگر را پس از ماه ها محافظت شبانه روزی توسط پلیس متروپولیتن، به خانه بفرستد تا دورکاری کنند.

وحید بهشتی تاکید کرد که « درست بهمین دلیل،‌ این اعتصاب غذا تنها برای ایرانی‌ها یا اوکراینی‌هایی که با پهپادهای ارسالی از سپاه پاسداران برای پوتین کشته میشوند نیست. این اعتصاب غذا برای امنیت ساکنان بریتانیا نیز میباشد».

 سیاستمداران و رهبران سراسر جهان باید بدانند که اکنون زمانی متفاوت است. سه هفته پیش، حسین سلامی، فرمانده سپاه علنا اعلام کرد که نظام جمهوری اسلامی در حال جنگ جهانی سوم با غرب است. غرب غافل است از اینکه رهبران رژیم اسلامی چه برنامه ریزی میکند و چه اهدافی را تعقیب میکنند. ما باید همین حالا اقدام کنیم، نباید فقط منتظر بمانیم تا ببینیم چه اتفاقی می افتد یا سعی کنیم از زاویه ای که آنها میخواهند به قضایا بنگریم.

آقای بهشتی در جریان تحصن و اعتصاب غذای خود از حمایت بسیاری از چهره های سرشناس منجلمه نمایندگان مجلس و گروه‌های فعال سیاسی و حقوق بشر نیز برخوردار بوده است. برای مثال میتوان به ملاقات روز جمعه ریچارد رتکلیف و همسرش نازنین زاغری رتکلیف با او در محل تحصننش اشاره کرد. آقای رتکلیف در نوامبر ۲۰۲۱ دقیقاً در همان نقطه ای که اکنون آقای بهشتی اعتصاب إذا کرده است ، دست به اعتصاب غذای ۲۱ روزه زد.

آقای رتکلیف به لندن ورلد گفت: «دیدن وحید که امروز  مقابل وزارت خارجه دست به تحصن و اعتصاب غذا زده است خاطراتی را برایم زنده کرد که امیدوار بودم بتوانم آنها را کنار بگذارم. ولی این به هر دوی ما یادآوری کرد که این مبارزه چقدر سخت است..

ما امروز در بیست و سومین روز از تحصن و اعتصاب غذای وحید بهشتی به اینجا آمدیم تا به او بگوییم که لطفاً مواظب سلامتی خودش باشد. اما آنگونه که ما این فداکاری او را میبینیم فکر میکنیم افراد شاغل در وزارت خارجه سرانجام باید به خواست او تن دهند. چنانکه سرانجام نازنین نیز سال گذشته به خانه آمد، البته نه فقط به خاطر مبارزه من. بلکه بخاطر آنکه مردم آن مبارزه را دیدند و به آن اهمیت دادند. آنها آن روز آن مبارزه را با قلب خود دیدند. امیدوارم وزارت خارجه اهمیت فداکاری وحید را مقابل این ساختمان ببیند و درک کند. اعتصاب غذا چیز عادی نیست. آنها باید بدانند که سرانجام زمان پایان دادن به معافیت از مجازات جنایات مقامات جمهوری اسلامی فرا رسیده است.

بیگناهان بسیاری دچار مصیبت شده اند به ویژه در سال گذشته.

یکی دو روز دیگر نوروز، سال نو ایرانی است. نازنین دوست داشت عکس ما کنار وحید و سفره هفت سین او باشد. امیدواریم نوروز امسال، بهار جدیدی در ایران بیاید و بریتانیا برای حفاظت از آن قدم بردارد.

لینک گزارش به زبان انگلیسی در سایت لندن ورلد

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...