پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » کنشگر ایرانی که ۱۰ کیلوگرم وزن کم کرده است، در بیست و ششمین روز اعتصاب غذای خود، نوروز را جشن میگیرد

کنشگر ایرانی که ۱۰ کیلوگرم وزن کم کرده است، در بیست و ششمین روز اعتصاب غذای خود، نوروز را جشن میگیرد

«وحید بهشتی ‘هنوز زنده است»

گزارش Evening Standard از وضعیت وحید بهشتی: آقای بهشتی از زمان شروع اعتصاب غذا تا کنون حداقل ده کیلوگرم وزن کم کرده است. اما به استاندارد گفت که “هنوز زنده است” و “عزم دارد” تا زمانی که دولت بریتانیا سرانجام به در خواست او گوش فرا دهد – تا هر زمانی که نیاز باشد به اعتصاب غذای خود ادامه دهد.

“شاید روز به روز شکسته تر شوم اما از درون قوی‌تر شده‌ام و مطمئن‌تر شده‌ام که تا رسیدن به این هدف بزرگ، باید این اعتصاب غذا را ادامه دهم، نه فقط برای ایرانیان در ایران، بلکه برای مردم خاورمیانه و حتی مردم اینجا، چرا که امروز دستهای سپاه در لندن نیز به خوبی مشاهده میشود.”

او اگرچه امسال، در مراسم جشن آغار سال نوی ایرانی نمیتواند چیزی بخورد، اما همسر، خانواده و دوستانش برنامه ریزی کرده اند تا در شب دوشنبه بهنگام تحویل سال نو ایرانی با او باشند و جشن بگیرند. ایرانیان دیگری نیز از برایتون، کاونتری و شهرهای دیگر نیز در حال انجام اعتراضات هستند و “مطالبات مشابهی دارند”.

همچنین گروه‌های فعالی از جمله «یونایتد فور مهسا»‌ از ایالات متحده برای دیدار با او برنامه‌ریزی کرده اند و در دوشنبه شب ساعت ۹:۲۴ شب‌ عید سال نوی ایرانی او را همراهی میکنند.

آقای بهشتی گفته است این نخستین نوروزی است که او “در خیابان” میگذراند.

” در تمام خاطراتی که دارم، همیشه نوروز در خانه با خانواده مینشستیم و مراسم سال نو را جشن میگرفتیم، اما امسال متفاوت است.”

اما من اکنون خوشحالم، و دلیلش را هم میدانم.”

بطور معمول، آقای بهشتی پیش از نوروز برای خرید نورزی میرود و سپس پیش از خوردن و آغاز جشن ، با خانواده‌اش اندکی به دعا مینشینند، با اینحال او به استاندارد گفت که امسال، برای دفاع از حقوق بنیادی بشر مانند آزادی بیان، در حال مبارزه است.

“ما مسئولیت دفاع از آن حقوق بشر را داریم و ارزشهای آن را دفاع و حفاظت میکنیم و فکر میکنم که هم اکنون در حال انجام این کار هستم.

“۲۴ سال پیش، وقتی به این کشور آمدم، پیش از آن حقوقی نداشتم. سپاه پاسداران آن حقوق را از من گرفت.

“اما وقتی به اینجا آمدم و آن حقوق را بدست آوردم، این حقوق بنیادین، آزادی و دموکراسی، را که دارم و نمیخواهم دوباره آنها را از دست بدهم.”

وی افزود: ما نباید با تروریستها مذاکره کنیم. ما نباید از آنها دلجویی کنیم.»

آقای بهشتی به استاندارد گفت: «من مصمم هستم به این اعتصاب غذا تا رسیدن به این هدف بزرگ ادامه دهم. نمیدانم چقدر طول میکشد و چقدر اینجا خواهم بود. اما من بسیار مصمم هستم که ادامه دهم.”

آقای وحید در ۲۶ روز گذشته پذیرای تعداد زیادی از حامیان و بازدیدکنندگان از جمله شاهزاده تبعیدی ایران (رضا پهلوی)، برنده جایزه نوبل، شیرین عبادی، نازنین زاغری-راتکلیف ایرانی-بریتانیایی زندانی سابق ایرانی و امید جلیلی کمدین بوده است.

دوشنبه ۲۰ مارس آغاز اعتدال بهاری و نوروز است که مهمترین جشن سال در تاریخ ایران و همچنین بیش از دوازده کشور در خاورمیانه و آسیای مرکزی است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...