پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » اعتصاب غذایی که وست مینستر را شرمسار میکند؛ گفتگوی سردبیر بخش دیپلماتیک و امور دفاعی نشریه دیلی اکسپرس با وحید بهشتی

اعتصاب غذایی که وست مینستر را شرمسار میکند؛ گفتگوی سردبیر بخش دیپلماتیک و امور دفاعی نشریه دیلی اکسپرس با وحید بهشتی

مارکو جیانجلی سر دبیر بخش دیپلماتیک و امور دفاعی روزنامه دیلی اکسپرس چاپ لندن، بیست و پنجمین روز از تحصن و اعتصاب غذای وحید بهشتی فعال حقوق بشر و مدیر رسانه در تی وی در مقابل ساختمان وزارت امور خارجه بریتانیا (با هدف وادشتن این دولت به تمکین به خواست مردم و نمایندگان پارلمان بریتانیا و درج نام سپاه پاسداران در فهرست سازمانهای تروریستی این کشور) در محل تحصن این فعال رسانه ای و حقوق بشر حضور یافت و ضمن انجام مصاحبه ای با وحید بهشتی گزارشی از دلایل و انگیزه های تحصن و اعتصاب غذای وی تهیه کرد.

گزارش روز گذشته در تارنمای این نشریه بسیار معتبر بریتانیایی که بیش از یکصد و بیست سال سابقه انتشار دارد منتشر شده است.

ترجمه این گزارش خواندنی تقدیم خوانندگان «در تی وی» میگردد:

«اعتصاب غذایی» که «وست مینستر» را بخاطر چشم پوشی از توطئه های مرگ آفرین رژیم اسلامی در قبال بریتانیا شرمسار میکند.

یک فعال حقوق بشر متعهد شده است که پس از گذشت سه هفته، همچنان اعتصاب غذایش را تا زمانی که بریتانیا دیگر هرگز چشمانش را به روی بدرفتاری با ایرانیان نبندد ادامه دهد. این فعال سیاسی از دولت بریتانیا میخواهد که او را در این خواسته اش حمایت کند.

یک فعال ایرانی-انگلیسی قول داده است تا زمانی که دولت بریتانیا،‌ سپاه انقلاب اسلامی را به فهرست سازمانهای تروریستی خود اضافه نکند، همچنان به اعتصاب غذایی که تا امروز بیش از سه هفته از آن میگذرد ادامه دهد..

وحید بهشتی بیش از ۲۴ روز پیش آخرین وعده غذایی جامد خود را خورده است و در حالی که از آن روز در چادر خود در محوطه بیرونی وزارت امور خارجه بریتانیا مستقر شده است، برای ادامه حیات تنها به مایعات و مکملهای نمکی متکی بوده است.

شب گذشته نازنین رتکلیف گروگان سابق جمهوری اسلامی و همسرش ریچارد که اعتصاب غذای مشابهی را دقیقاً در همان نقطه (نوامبر ۲۰۲۱) انجام داده بود به ملاقات او آمدند.

وحید، ۴۶ ساله، پس از اطلاع از اینکه تعدادی از روزنامه نگاران ایرانی در پی دریافت تهدید به مرگ از سوی سپاه پاسداران مجبور به ترک بریتانیا شده اند، اعتراض خود را آغاز کرد. اینترنشنال، یک شبکه تلویزیونی مستقل، از سوی رژیم اسلامی به بخش گزارشهایی که به شعله ور شدن آتش اعتراضات سراسری در سپتامبر سال گذشته منجر شد، متهم شده است.

اسکاتلندیارد تأیید کرده است که تا کنون بیش از ۱۵ توطئه قتل و ربایش روزنامه نگاران مستقر در بریتانیا را که توسط رژیم تهران تحت عنوان حذف دشمنانش طراحی شده بود کشف و خنثی کرده است. دو نفر از قربانیانی که قرار بود هدف این توطئه ها باشند، روزنامه نگاران اینترنشنال بودند. اما وزارت کشور بریتانیا به جای ارائه حفاظت به روزنامه نگاران و جستجو برای یافتن کسانی که این تهدیدها را ارسال کرده بودند، از شبکه تلویزیونی اینترنشنال خواست تا استودیو و تجهیزات خود را به ایالات متحده منتقل کند.

«سپاه پاسداران فقط بر ایران تأثیر نمیگذارد. حتی در اینجا، در بریتانیا هم، آزادانه و معاف از هر مجازاتی مشغول فعالیت است. ولی پلیس به جای اینکه در مقابل آن بایستد، به قربانیانش میگوید که به جای دیگر بروند یعنی دولت (برای ندیدن جرم) به طرف دیگری نگاه میکند.

وحید میگوید وقتی ۲۴ سال پیش ایران را ترک کردم، کشوری را ترک کردم که آزادی نداشت. البته ایرانیها هنوز هم هیچ حقی ندارند. اما قرار است بریتانیا جای متفاوتی باشد. همه ما قرار است آزادیهای خود را داشته باشیم و قرار است همه آنها توسط دولتی که ما انتخاب می کنیم محافظت شوند. اما الان این حفاظت کجاست؟”

صدای وحید از گرسنگی مفرط ضعیف شده است او که اکنون با رژیم غذایی مایع و مکملهای نمکی سر میکند اضافه کرد: ما همه در مورد اوکراین و ایران صحبت میکنیم، اما اینجا، در انگلیس است که باید برای این حقوق مبارزه کرد و این چیزی است که من میخواهم انجام دهم.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه، در پی حادثه تهدید تروریستی اینترنشنال از سوی سپاه پاسداران، دستور احضار مهدی حسینی متین، کاردار ایران را صادر کرد و متعاقبا تحریمهایی علیه فرماندهان سپاه پاسداران وضع شد.

اما وزارت امورخارجه همچنان جلوی درخواست‌ها برای درج نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی را میگیرد زیرا بر این باور است که سپاه پاسداران از نظر فنی یک از اجزای دولت جمهوری اسلامی است و بنابراین نمیتوان آن را به عنوان یک سازمان تروریستی تعریف کند – علی‌رغم اینکه این سازمان اقدامات تروریستی با حمایت کامل دولتی را انجام میدهد.

ریچارد رتکلیف هم که سه سال پیش ۲۱ روز را در همان نقطه از محوطه بیرونی وزارت امور خارجه که امروز محل تحصن وحید است در اعتصاب غذا گذراند،‌ میگوید: «من و نازنین مدتی بود که در مورد ملاقات با وحید صحبت میکردیم، اما وقتی وحید ۲۱ روزی را که من در اعتصاب غذا بودم، پشت سر گذاشت، هر دوی ما احساس کردیم واقعا مجبوریم با او همراهی کنیم.

یادم می‌آید چقدر سخت بود که در آن سرما روی آن پیاده‌رو چادر زده باشی، گرسنه و نامطمئن از اینکه آیا دولت تو را میبیند و به تو گوش میدهد یا نه؟ این کار کوچکی نیست که وحید در حال انجام آن است.

یادم می‌آید در روزهایی که احساس میکردم هیچ کس به آنجا نمی‌آید، چه حالی داشتم، مثل اینکه دولت فقط منتظر است تا ما برویم.

ما میخواستیم وحید بداند که او را میبینیم و حرکتش و تلاشش برایمان مهم است. همچنین میخواستم از او بپرسم که با سرمای پایش چگونه کنار می‌آید، آیا راهی برای گرم شدن پیدا میکند؟ برای خودم بیاد می آورم که این (سرمای پا) سخت ترین بخش از اعتصاب غذای من بود.

وی افزود: به نظر من سپاه باید پاسخگوی جنایات خود باشد. رویکرد فعلی دولت کارساز نیست. این بیش از اندازه ناعادلانه است. از زمان آزادی نازنین، سوء استفاده ها خیلی بیشتر شده است.

«این هفته وکلای ما درخواست تحریم علیه گروگان‌گیران جمهوری اسلامی از جمله تعدادی از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تسیلم دادگاه کردند زیرا در حال حاضر چنین معافیت‌هایی وجود دارد.

با توجه به خانواده هایی که در معرض آسیب هستند، ما همیشه در مورد آنچه میگوییم بسیار مراقب هستیم اما میتوانم بگویم بسیاری از فعالانی که برای آنها احترام قائل هستم، خواستار ممنوعیت سپاه هستند و آستانه های لازم برای اقدام مدت هاست که گذشته است.

زمان آن فرا رسیده است که دولت حفاظت از شهروندان را واقعا در دستور کار قرار دهد. چرا که مدتهاست حقوق بشر قربانی (احتمال) یک توافق هسته ای است.

لینک گزارش در سایت دیلی اکسپرس

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...