پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » طرح‌های استانی برای حجاب اجباری، پنج سال حبس برای یک عکاس

طرح‌های استانی برای حجاب اجباری، پنج سال حبس برای یک عکاس

شامگاه گذشته در شماری از مناطق تهران، شعارهای ضدحکومتی سر داده شد. مقام‌های مسئول در استان‌های مختلف از اجرای طرح‌هایی در زمینه حجاب اجباری در قالب ”امر به معروف” خبر می‌دهند. یک عکاس به ۵ سال حبس محکوم شد.

شامگاه شنبه ۲۷ اسفندماه، شعارهای ضدحکومتی در شماری از خیابان‌های تهران طنین‌انداز شد.

بر اساس تصاویر و ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، از جمله در شهرک باقری در تهران، مردم از منازل خود شعارهایی همچون ”مرگ بر خامنه‌ای”، ”مرگ بر حکومت بچه‌کش” و ”مرگ بر دیکتاتور” سردادند.

در نارمک و تهرانپارس هم شعارهای شبانه و ضد حکومتی همچون ”مرگ بر خامنه‌ای”، ”مرگ بر دیکتاتور” و ”مرگ بر جمهوری اسلامی” به گوش رسیده است.

طرح‌های استانی برای حجاب اجباری

معاون اجتماعی سپاه استان قم از اجرای طرح موسوم به ”آمر معروف محله خود باشیم” در شهر قم با هدف ”ترویج امر به معروف و نهی از منکر به صورت محله‌محور” خبر داد.

مهدی علی بابایی عصر روز شنبه ۲۷ اسفندماه با اعلام این خبر افزود که در قالب این طرح، ”تمام پایگاه‌های مقاومت در سطح استان نسبت به سازماندهی شبکه آمران معروف و میزهای مهربانی به صورت محله محور و پایگاه محور اقدام می‌کنند.”

به گفته او، ”تشکیل شوراهای امر به معروف و نهی از منکر در مساجد” نیز در دستور کار قرار گرفته است.

علی بابایی افزود که این طرح، یکی از محورهای طرح بزرگ‌تری موسوم به ”کریمه اهل بیت” که به گفته او، هدف از آن ”ترویج و اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب و عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر” است.  

از کردستان نیز خبر می‌رسد صدها شورای موسوم به ”امر به معروف” در این استان برپا شده است.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کردستان روز شنبه ۲۷ اسفندماه اعلام کرد که ”در ۲۰۰ مسجد این استان شورای امر به معروف دایر شده است.”

محمود الله مرادی افزود: «در کردستان بیش از ۳۰۰ طلایه‌دار فعالیت دارند و بیش از ۳۰۰ نفر هم در شورای اصناف فعال هستند.»

در همین روز، استاندار همدان نیز در جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر این استان گفت که ”امر به معروف و نهی از منکر ابتدا باید در دستگاههای اجرایی به عنوان الگو مورد توجه قرار بگیرد.”

علیرضا قاسمی فرزاد افزود که ”آمادگی اجرای دوره‌های آموزشی در این زمینه نیز وجود دارد.”

به نظر می‌رسد که اعتراضات گسترده و ضدحکومتی در پی مرگ مهسا (ژینا) امینی در بازداشتگاه پلیس امنیت باعث شده تا مقام‌ها و نهادهای مسئول در جمهوری اسلامی با طرح‌های مختلفی بویژه با تاکید بر ”امر به معروف” سخت‌گیری‌های جدیدی را در زمینه حجاب اجباری اجرا کنند.

روز شنبه ۲۷ اسفندماه فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی گفته بود که در روزهای گذشته در حوزه “حجاب و عفاف” جلسات متعددی در وزارت کشور برگزار شده است.

احمدرضا رادان با ادعای اینکه “مردم قطعا بی‌حجابی را برنمی‌تابند” به مسافران نوروزی در این‌باره “هشدار” داد.

 تایید پنج سال حبس برای یک عکاس

ریحانه طراواتی، عکاس، از تایید محکومیت خود به پنج سال حبس خبر داده است.

این فعال مدنی روز شنبه ۲۷ اسفندماه در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت که پرونده‌اش در شعبه ۳۶ تجدیدنظر دادگاه انقلاب ”بدون هیچ گونه تغییری تایید و به اجرای احکام ارسال و ابلاغ شد” و به این ترتیب، مشمول ”عفو” قرار نگرفته است.

ریحانه طراوتی از امضاکنندگان بیانیه اعتراض به آزار و خشونت جنسی در عرصه سینما و تئاتر ایران است؛ امضاکنندگان در این بیانیه خواستار تشکیل کمیته‌ای مستقل در خانه سینما با هدف بررسی موارد مربوط به خشونت جنسی و جنسیتی شده بودند.

طراواتی چند هفته پس از امضای این بیانیه، با یورش ماموران امنیتی به منزلش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. او حدودا دو هفته بعد با قرار وثیقه آزاد شد.

بهمن‌ماه گذشته اعلام شد که این فیملبردار پشت‌صحنه، به اتهام‌”تبلیغ علیه نظام” و ”اجتماع و تبانی” از سوی شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی مظلوم، به شش سال حبس تعزیری محکوم شده که پنج سال از آن، قابل اجرا است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...