پخش زنده
Home » بین المللی » تاکید نماینده خامنه‌ای در کیهان بر تداوم حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های نیابتی‌

تاکید نماینده خامنه‌ای در کیهان بر تداوم حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های نیابتی‌

با وجود اعلام از سرگیری روابط دو جانبه میان عربستان و جمهوری اسلامی، نماینده علی خامنه‌ای می‌گوید که توافق میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان مانع از حمایت نظام حاکم بر ایران از «جبهه مقاومت» نخواهد بود.

حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، روز یکشنبه ۲۱ اسفند در یادداشتی در این روزنامه واکنش «جبهه‌های مقاومت» به توافق جمهوری اسلامی و عربستان را نشان‌دهنده «پایبندی جمهوری اسلامی ایران به ادامه حمایت از آنان» دانست. این روزنامه یک روز قبل نیز این توافق را ضربه‌ای کاری به آمریکا و اسرائیل توصیف کرده بود.

در یادداشت شریعتمداری با تاکید بر پایدار ماندن جمهوری اسلامی بر مواضع خود، آمده است: «اگرچه هنوز متن توافق ایران و عربستان منتشر نشده است ولی شواهد موجود به وضوح حکایت از آن دارند که ایران اسلامی کماکان به اصول و مبانی خود وفادار مانده است و به عنوان مثال یکی از مسائل فیمابین، حمایت ایران از جبهه مقاومت بود که واکنش جبهه‌های مقاومت نسبت به توافق یاد شده نشان از پایبندی جمهوری اسلامی ایران به ادامه حمایت از آنان دارد.»

در ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی از گروه‌های شبه‌نظامی در کشورهای منطقه از جمله لبنان، سوریه، عراق، و یمن که با حمایت‌های مالی جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند با عنوان «جبهه مقاومت» یاد می‌شود.

به گزارش منابع خبری یکی از مفاد توافق عربستان با جمهوری اسلامی،‌تلاش ایران برای کاهش حملات حوثی‌های یمن «نیروهای مخالف دولت مرکزی یمن» به مواضع عربستان سعودی بوده است. درگیری «حوثی‌های یمن» با دولت مرکزی که اواخر دهه ۱۳۸۰ آغاز شد، به تدریج به صحنه نزاع میان جمهوری اسلامی و عربستان تبدیل شد. عربستان سعودی جمهوری اسلامی ایران را به تجهیز تسلیحاتی «حوثی‌ها» و مشارکت در حملات این گروه به مواضع عربستان متهم کرده است.

شکریا برادوست،‌ پژوهشگر امنیت بین‌الملل از دانشگاه ویرجینیا تک، در گفت‌و‌گو با بخش فارسی صدای آمریکا با تاکید بر این که توافق جمهوری اسلامی با عربستان برای داخل ایران هیچ منفعتی نخواهد داشت، افزود: «جمهوری اسلامی به مرحله‌ای رسیده که نمی‌تواند سیاست خارجی خود را تغییر دهد و ادعا کند که با قدرت به مسیر تعیین شده برای رسیدن آرمان‌های خود ادامه می‌دهد. چرا که نه تنها در داخل هیچ مشروعیتی ندارد بلکه در خارج هم به شرق وابستگی کامل پیدا کرده است. ضمن آن که از درون هم دچار اختلافات بسیار زیاد است.»

جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی روز جمعه با میانجیگری چین توافق کردند پس از سال‌ها روابط دیپلماتیک دوجانبه را از سر بگیرند.

این توافق با استقبال ایالات متحده آمریکا و همچنین شماری از کشورهای منطقه از جمله عراق، ترکیه، امارات متحده عربی، عمان، لبنان، و بحرین مواجه شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

اگر هر کشور دیگری بخواهد به اتحادیه روسیه و بلاروس بپیوندد، ممکن است «سلاح‌های هسته‌ای برای همه وجود داشته باشد»

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس، دوشنبه ۸ خرداد گفت که اگر هر کشور دیگری بخواهد ...