پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » زمان امتحان معلمان

زمان امتحان معلمان

واکنش کاربران به کبودی دستان باتون‌خورده معلم معترض به حملات شیمیایی به مدارس

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ساعاتی پیش با به اشتراک گذاشتن تصویر کبودی دست معلم بازنشسته‌ای که در روز سه‌‌شنبه مورد حمله نیروهای امنیتی قرار گرفته بود نوشت:

«روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۱ در جریان تجمع اعتراضی معلمان شیراز به مسمومیت های سریالی دختران دانش‌آموز، نیروهای امنیتی و انتظامی با‌ خشونتی بی‌سابقه ازهیچ عمل شرم آوری دریغ نکردند و با ضرب و شتم، ساچمه پینت‌بال، اسپری فلفل و باتون از معلمان دیروز خود که نگران سلامت دانش‌آموزان امروز بودند تشکر نمودند.»

این تشکل صنفی دستان کبود شده این معلم بازنشسته بر اثر ضربه باتون را نشان هتک حرمت، قدرناشناسی و گستاخی نیروهای امنیتی دانست.

بسیاری از کابران با ابراز قدردانی، همدلی و تاسف همچنین خشم خود را از حمله نیروهای امنیتی به معلمان نشان داده‌اند و شجاعت آنان را ستوده‌اند.

اما چند نفر نیز ضمن همدلی و قدردانی از بی‌عملی چند ماهه معلم‌ها شکایت کرده‌اند، بی‌عملی تشکل‌های معلمان را دلیل بر ضعف دانسته‌اند و گفته‌اند که در سرنوشت‌سازترین روزهای جنبش مردمی، حتی برخی از معلمان تلاش کردند که اعتصاب دانش‌آموزان را بشکنند.

کاربری نوشته است:
«هستند فرهنگیانی که کنار بقیه مردم جنگیدند و هزینه دادند. چرا تشکل‌های فرهنگیان چشمش را بر جنبشی که هسته‌ آن دست‌پرودگان خودش بودند بست؟»

فضای مجازی هرچند با فضای عمومی جامعه تفاوت دارد و به چشم آمار واقعی نمی‌توان به آن نگریست ولی می‌توان شمایی از واقعیت دیدگاه‌های مردم را در آن دید.

همان‌گونه که معلمان پس از سپری شدن زمان امتحان نمی‌توانند پاسخ‌گویی دانش‌آموز را معتبر بدانند، یک جنبش گسترده اجتماعی نیز از اجزا و گروه‌های مختلف صنفی و مدنی انتظار تعامل و پاسخ‌گویی دارد.

تشکل‌های صنفی و به ویژه تشکل‌های معلمان باید بتوانند به صورت گسترده و روش‌مند در مدت زمان محدودی که باقی مانده است تغییرات عمده را به رسمیت بشناسند، با حفظ هویت صنفی خود با جنبش حقوق اساسی وارد تعامل شوند، اخلاقیات خود را در آن برجسته کنند و خواسته‌های برحق صنفی را در جنبش گسترده نیز مطرح کنند.

اما پیش از هر چیز، تشکل‌ها باید با بدنه صنفی رابطه منسجم‌تری داشته باشند، خبرهای تغییرات جدید را با رویکرد صنفی به بدنه منتقل کنند، در صدد ظرفیت‌سازی و آسیب‌شناسی برآیند و از جمله به معلمان بگویند که در نگرش دوطرفه و برابری‌خواهانه، ناگزیر معلمان نیز سنجیده می‌شوند، برخی باورهای فرادست و فرودست‌محور به سرعت مورد قضاوت قرار خواهد گرفت، نیاز به تکیه‌گاه‌های تاریخی و مرور بنیه‌ فرهنگی باید از سوی معلمان مورد تاکید قرار بگیرد، و تنها اخلاقیات، عملگرایی و دیسیپلین یک صنف در قضایای روزمره ممکن است آنان را به نماد تغییر بدل کند و مطالبات آنان را در صدر فهرست دستورکار اجتماع بنشاند و در اجتماع تکثیر کند.

تشکل‌ها باید به معلمان بدنه یادآوری کنند که زمان امتحان معلمان به سرعت رو به پایان است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...