پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » گزارش آماری یک نهاد حقوق بشری از تحولات حوزه زنان ایران: وضعیت «وخیم» است

گزارش آماری یک نهاد حقوق بشری از تحولات حوزه زنان ایران: وضعیت «وخیم» است

رسانه‌ها و نهادهای حقوق بشری با انتشار گزارش‌هایی آماری و تحلیلی به بهانه فرا رسیدن روز جهانی زن، وضعیت زنان در ایران را «وخیم» گزارش کرده‌اند.

هرانا، وب‌سایت خبری مجموعه فعالان حقوق بشر با انتشار گزارشی با استناد به آمارهای ثبت شده توسط این سازمان، به مناسبت فرا رسیدن «روز جهانی زنان» نوشته است: پس از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ دستکم «۳ هزار و ۹۵۳ زن» بازداشت شدند.

در بخشی از این گزارش آمده است: تخمین زده می‌شود که «دست کم ۶۶ زن» در ایران طی جریان اعتراضات «جان باختند» و «تعداد نامعلومی نیز زخمی شده‌اند.»

در اعتراضات سراسری ماه‌های اخیر ایران که از پایان شهریورماه، با کشته شدن مهسا امینی در بازداشت نیروی انتظامی و با شعار محوری «زن، زندگی، آزادی» شکل گرفت، خیلی زود به شهرهای مختلف ایران گسترش یافت و سطوح مختلفی از جامعه، از دانش‌آموزان و دانشجویان گرفته تا صنف‌های مختلف را با خود همراه کرد.

در بخش دیگری از گزارش «مجموعه فعالان حقوق بشر» با اشاره به آمارها، تاکید شده است: «دستگیری‌ها و بازداشت‌های خودسرانه زنان» نشان می‌دهد که دولت جمهوری اسلامی مایل است از «زور غیرقابل توجیه» برای «خاموش کردن مخالفان» استفاده کند.

در بخش دیگری از گزارش منتشر شده در هرانا آمده است که در یکساله اخیر «حداقل ۱۵ زن و ۷ مرد» به دلایل «ناموسی» کشته شده‌اند، «دست کم ۱۴ زن» نیز در زندان‌های مختلف «اعدام» شدند و «۲ نفر» نیز «به اعدام محکوم شده‌اند.»

بر پایه این گزارش، طی همین مدت «۳۸ مورد» قتل زنان و «۱۴ مورد» ضرب و جرح شدید که ریشه در «خشونت خانگی» داشته و حداقل «۱۲ مورد» خودکشی که «۴ مورد» آنها به شکل «خودسوزی» بوده، گزارش شده است.

این گزارش آماری از وضعیت زنان ایران در یکسال گذشته، به حوادث اخیر نیز پرداخته و نوشته است: از ابتدای آذرماه ۱۴۰۱ تاکنون «دست کم ۲۹۰ مورد» حمله به مدارس گزارش شده که «دست کم ۷۰۶۸ دانش آموز» تحت تاثیر آن قرار گرفتند. در این گزارش تاکید شده که این تعداد تنها مربوط به «۱۰۳ مدرسه» است که آماری در این رابطه اعلام کرده‌اند.

بر این اساس، حملات سریالی در «دست کم ۹۹ شهر از ۲۸ استان» ایران ثبت شده که «بیشترین تعداد حملات ثبت شده» مربوط به تاریخ «۱۳ اسفندماه» با «۸۱ مورد» حمله بوده است.

از سوی دیگر، وزارت خارجه ‎آمریکا اعلام کرده است که هم‌زمان با روز جهانی ‎زن، جایزه «زنان شجاع بین‌المللی» را به شماری از زنان کشورهای مختلف و از جمله «‎زنان و ‎دختران ‎معترض ایران» اهدا می‌کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...