پخش زنده
Home » بین المللی » بریتانیا به مناسبت روز جهانی زن «ستاد امر به معروف و نهی از منکر» را تحریم کرد

بریتانیا به مناسبت روز جهانی زن «ستاد امر به معروف و نهی از منکر» را تحریم کرد

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، به مناسبت روز جهانی زن اعلام کرد که این کشور شماری از مرتکبان خشونت جنسیت‌بنیان را در ایران، سوریه، سودان جنوبی و جمهوری آفریقای مرکزی تحریم کرده است. 

«ستاد امر به معروف و نهی از منکر» ایران و دبیر آن، محمد صالح هاشمی گلپایگانی، به علت نقش خود در تحمیل حجاب اجباری، تحریم شدند. 

این اقدامات کلورلی، در پی ایجاد پروژه‌ای به نام «راهبرد دختران و زنان» در وزارت خارجه بریتانیا انجام می‌گیرد که هدف آن مقابله با نابرابری زنان در سراسر جهان است. کلورلی در حال حاضر در سیرالئون به سر می‌برد و در آنجا با نمایندگان زن مجلس دیدار می‌کند که نقش مهمی در تصویب اصلاحات در پشتیبانی از برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان داشتند. 

مادر وزیر خارجه بریتانیا زاده سیرالئون است و کلورلی در سفر به این کشور، به شهر بو، زادگاه مادرش، نیز سر زد و از پروژه‌هایی که با کمک لندن در این شهر کوچک بر پا شده‌اند دیدن کرد؛ از جمله واحد ویژه نوزادان در بیمارستان دولتی بو که با کمک بریتانیا به تجهیزاتی ویژه دست یافته است. سیرالئون پیش از استقلال در سال ۱۹۶۱، سال‌ها مستعمره بریتانیا بود.

از دیگر افرادی که بریتانیا امسال به مناسبت روز جهانی زن تحریم کرده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: سرلشکر جیمز ناندو، فرمانده ارتش سودان جنوبی که نیروهای تحت امرش سال ۲۰۲۱ به خشونت جنسی و جنسیت‌بنیان دست زدند، محمد صالح، از رهبران گروه شورشی «جبهه مردمی برای تولد دوباره جمهوری آفریقای مرکزی» که نیروهایش به تجاوز و انواع دیگر خشونت علیه زنان اقدام کرده‌اند،‌ و امجد یوسف، عضو «شاخه منطقه ۲۲۷»، واحدی که در تجاوز نظام‌مند به زنان و کشتار شهروندان غیرنظامی در سوریه نقش داشته است. 

نیروی قدس سپاه پاسداران نقش مهمی در حمایت از حکومت بشار اسد در سوریه داشته و حتی در جنگ‌های جمهوری آفریقای مرکزی هم دخالت کرده است. مخالفان جمهوری اسلامی ایران از لندن می‌خواهند که سپاه پاسداران را تروریستی اعلام کند، اما چنین اقدامی هنوز انجام نشده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

اگر هر کشور دیگری بخواهد به اتحادیه روسیه و بلاروس بپیوندد، ممکن است «سلاح‌های هسته‌ای برای همه وجود داشته باشد»

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس، دوشنبه ۸ خرداد گفت که اگر هر کشور دیگری بخواهد ...