پخش زنده
Home » بین المللی » گزارش سازمان اطلاعات ملی آمریکا از ادامه تهدیدهای جمهوری اسلامی علیه ایالات متحده

گزارش سازمان اطلاعات ملی آمریکا از ادامه تهدیدهای جمهوری اسلامی علیه ایالات متحده

آوریل هاینز، مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده در گزارشی به کمیته اطلاعات مجلس سنای این کشور، از تداوم تهدیدهای جمهوری اسلامی علیه اسرائیل و آمریکا خبر داد.

هاینز، چهارشنبه ۱۷ اسفند، با ارائه گزارش سازمان اطلاعات آمریکا از ارزیابی تهدیدها در سال ۲۰۲۳، گفت که جمهوری اسلامی همچنان به تهدیدهای خود علیه منافع آمریکا ادامه می‌دهد. به گفته او، جمهوری اسلامی با توسعه برنامه‌های موشکی، پهپادی و از طریق گروه‌های شبه‌نظامی نیابتی خود نظیر حزب‌الله همچنان بزرگترین کانون بی‌ثبات کننده در منطقه به‌شمار می‌رود.

او در مورد اسرائیل نیز گفت که تهدید جمهوری اسلامی از طریق موشک‌ها، پهپادها و حمایت این کشور از گروه شبه‌نظامی «حزب‌الله» و دیگر گروه های نیابتی صورت می‌گیرد.

هاینز همچنین گفت: «جمهوری اسلامی با توسعه برنامه هسته‌ای خود و تداوم اقدامات‌ بی‌ثبات‌کننده خود در خاورمیانه شهروندان هر دو کشور، هم اسرائیل و هم آمریکا را تهدید می‌کند.»

این مقام آمریکایی همچنین ادامه داد اقدامات هسته‌ای جمهوری اسلامی که «دیگر با توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ موسوم به برجام» قابل‌ مهار نیست و همچنین پیشرفت «فعالیت‌های تحقیق و توسعه» جدید آن، این کشور را به [توانایی] ساخت تسلیحات هسته‌ای نزدیک‌تر کرده است و چنانچه تصمیم بگیرد قادر به ساخت سلاح هسته‌ای خواهد بود.

گزارش سازمان اطلاعات آمریکا در حالی مطرح می‌شود که پیشتر، نماینده آمریکا در شورای حکام آژانس بین‌المللی هسته‌ای نیز نسبت به یافت ذرات اورانیوم غنی‌سازی شده ۸۳.۷ درصدی در سایت هسته‌ای «فردو» در ایران، ابراز نگرانی شدید کرده بود و این رویکرد را فاقد توجیه و برخلاف ادعاهای مقامات تهران مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای این کشور دانست.

اخیرا همکاری دوجانبه نظامی ایران و روسیه در ماه‌های گذشته و مشارکت این کشور در تهاجم روسیه علیه اوکراین نیز، جمهوری اسلامی را به یکی از تهدیدهای بالقوه علیه امنیت جهان تبدیل کرده است.

پیشتر، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران آمریکا، اروپا و اسرائیل را با موشک‌هایی با برد ۲۰۰۰ کیلومتری تهدید کرده و ابراز امیدواری کرده بود که «اروپایی‌ها احترام خودشان را نگه دارند.» تا با خطر موشک‌های دوربرد جمهوری اسلامی مواجه نشوند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

اگر هر کشور دیگری بخواهد به اتحادیه روسیه و بلاروس بپیوندد، ممکن است «سلاح‌های هسته‌ای برای همه وجود داشته باشد»

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس، دوشنبه ۸ خرداد گفت که اگر هر کشور دیگری بخواهد ...