پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » نامه کانون مدافعان حقوق بشر به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در خصوص مسمومیت‌های سریالی

نامه کانون مدافعان حقوق بشر به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در خصوص مسمومیت‌های سریالی

کانون مدافعان حقوق بشر در خصوص مسمومیت‌های سریالی دانش آموزان به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نامه نوشت. در این نامه به حوادث اخیر ایران و مرگ مهسا امینی در اداره گشت ارشاد هم اشاره شده است. 

در این نامه نوشته شده است: «به نظر می‌رسد برای ایجاد ارعاب در بین خانواده‌ها و خصوصا دختران جوان در این ماه مسمومیت دسته جمعی تعداد کثیری از دانش آموزان در دبیرستان‌ها و هنرستان‌های دخترانه اتفاق افتاد تا حدی که برخی از خانواده‌ها جرأت نمی‌کنند فرزندانشان را به مدرسه بفرستند.» در این نامه اشاره شده است که «مسمومیت از طریق استنشاق گاز» بوده است.

این نامه نوشته است که «در بیش از 50 مدرسه» در شهرهای مختلف از جمله قم، تهران، بروجرد، ساری، قزوین … «بیش از پانصد دانش آموز» با علائم مسمومیت تنفسی در بیمارستان بستری شدند. چند دانش آموز گفته‌اند که «شیئی مانند یک نارنجک» به داخل مدرسه پرتاب شده و گازی از آن خارج شده و متعاقب آن مسمومیت دسته جمعی شروع شده است.

کانون مدافعان حقوق بشر در این نامه تاکید کرده‌اند که «متاسفانه اقدام موثری در جهت کشف و علت ارتکاب چنین جرمی به عمل نیامده است» و این در حالتی است که اکثر نقاط شهرها «به دوربین مجهز بوده» و در اعتراضات و تجمعات خیابانی شرکت کنندگان به آسانی مورد شناسایی قرار گرفته و دستگیر می‌شوند.

آنها همچنین ادامه دادند که «مخالفت جمهوری اسلامی با حقوق زن مسلما ریشه و علت اصلی چنین فجایعی است» و از این رو از مقامات بین المللی ذیربط خواستند که «از کلیه امکانات قانونی خود برای پایان دادن به چنین اعمال جنایتکارانه» استفاده کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...