پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » گزارش سازمان ملل از منابع تامین مالی حوثی‌ها شامل مالیات خمس و قاچاق مواد مخدر

گزارش سازمان ملل از منابع تامین مالی حوثی‌ها شامل مالیات خمس و قاچاق مواد مخدر

تحقیقات کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد یمن، طی گزارشی از ۷ منبع درآمد غیرقانونی و نامشروع حوثی‌‌ها در سال ۲۰۲۲ که اقدامات جنگی این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در یمن را تامین مالی می‌کند، پرده برداشت.

به موجب گزارش سالانه این کمیته که هفته گذشته به شورای امنیت ارائه شد، بررسی‌های سال ۲۰۲۲ به این نتیجه رسیده است که حوثی‌ها، اتکا بر هفت منبع تامین مالی را افزایش دادند که عبارتند از: عوارض گمرکی و سایر مالیات‌ها، درآمدهای غیرمالیاتی و زکات، مصادره زمین و سایر دارایی‌ها، کسب درآمد از بازار سیاه سوخت، عوارض غیرقانونی واردات سوخت، تجارت داخلی و دیگر فعالیت‌های تجاری، مصادره سپرده‌های بانکی و تامین مالی از منابع خارجی.

مالیات خمس
حوثی‌ها برای بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی، مالیات خمس، وضع کرده و خانواده حوثی و بسیاری از هواداران آنها، از جمله طرف‌های ذی‌نفع از این مالیات هستند.

مصادره املاک و مستغلات
بر مبنای این گزارش، املاک و مستغلات، یکی دیگر از بخش‌هایی است که درآمد قابل توجهی برای حوثی‌ها ایجاد می‌کند. شبه‌نظامیان حوثی طی سال گذشته، زمین‌ها و ساختمان‌های زیادی را به زور مصادره کرده‌اند. به عنوان نمونه حوثی‌ها در مدتی کوتاه، نزدیک به ۳۰۰۰ معاد زمین (هر معاد برابر ۴۲۴۸ متر مربع) را در منطقه القصره در فرمانداری بیت‌الفقیه، به ارزش تقریبی ۱۵ میلیارد ریال یمنی، مصادره کردند.

«یمن مونیتور» به نقل از بخش دیگری از این گزارش آورده است که حوثی‌ها از شماری شرکت‌های ارتباطات برای ارسال میلیون‌ها پیام درخواست حمایت و کمک مالی، برای تامین هزینه‌های جنگی استفاده می‌کنند.

دیگر مالیات‌ها
در این گزارش با اشاره به اخذ مالیات‌های مضاعف از بیمارستان‌های صنعا و بیمارستان‌های خصوصی و بستن عوارض غیرقانونی به این مراکز توسط حوثی‌ها آمده است کالاهایی که به مناطق تحت کنترل دولت وارد می‌شود به شکلی منظم به خریداران در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها فروخته می‌شود.

درآمدهای ناشی از حامل‌های انرژی
بر اساس اطلاعات بخش تحقیقات و بازرسی سازمان ملل، تا پیش از آتش‌بس، نیاز مصرف‌کنندگان سوخت از طریق واردات نفت(۲ کشتی در ماه) به بنادر تحت کنترل حوثی‌ها برآورده می‌شد که مالیات‌ها و عوارض اضافی را در نقاط بازرسی خود می‌گرفتند. در دوره بعد از آتش‌بس حدود ماهانه ۹ کشتی وارد بنادر یمن شدند که بیانگر افزایش درآمد فوق‌العاده برای حوثی‌ها است.

قاچاق مواد مخدر، فلزات قیمتی و اسکناس
در ادامه همین گزارش آمده است که این تیم، پرونده‌های قاچاق مواد مخدر، روان‌گردان و سایر اقلام مانند فلزات گران‌بها و اسکناس‌ها را رصد می‌کند تا مشخص شود آیا فرماندهان تحریم‌شده حوثی‌ و در راس آنها رهبر حوثی‌ها به طور مستقیم یا غیرمستقیم در تأمین بودجه اقدامات جنگی این گروه از این طریق، مشارکت دارند؟

این تیم در سفر به ریاض، اطلاعاتی از چندین عملیات مصادره که توسط مسئولان ذی‌ربط سعودی به ویژه در مناطق الودیعه، الخضراء، علب، الطوال و بندر جازان انجام شده بود، دریافت کرد. این مسئولان اعلام کردند که حوثی‌ها از خرید و فروش و عملیات قاچاق به عنوان ابزاری برای تامین بودجه فعالیت‌های جنگی خود استفاده می‌کنند.

به گفته تیم کارشناسان سازمان ملل متحد دست‌اندرکار امور یمن، چندین گزارش از رهگیری منظم قایق‌های حامل محموله‌های مواد مخدر گزارش شده است که به دلیل فقدان مجوز قانونی مشخص، توسط هیچ کشوری مورد تحقیق قرار نگرفت.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...