پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » تجمع بازنشستگان و فرهنگیان برای طرح مطالبات شغلی، اعتراض به فضای پادگانی مدارس و احضارها

تجمع بازنشستگان و فرهنگیان برای طرح مطالبات شغلی، اعتراض به فضای پادگانی مدارس و احضارها

چهارشنبه سوم اسفند، شماری از بازنشستگان در اهواز مقابل سازمان تامین اجتماعی تجمع کردند. هم‌زمان در استان فارس، فرهنگیان شاغل و بازنشسته بر اساس فراخوان‌های قبلی تجمع کرده و علاوه بر طرح مطالبات شغلی، خواستار آزادی فعالان صنفی و پایان وضعیت پادگانی مدارس شدند.

گروهی از بازنشستگان شهر اهواز روز سوم اسفند در اعتراض به پایین بودن مستمری‌ها و وضعیت بد معیشتی، مقابل سازمان تامین اجتماعی دست به تجمع زده و شعار دادند: «فقط کف خیابون به‌دست میاد حق‌مون».

انجمن صنفی معلمان فارس در روزهای گذشته فراخوانی برای تجمع در محوطه اداره‌کل آموزش و پرورش این استان منتشر کرده و از فرهنگیان شاغل و بازنشسته خواسته بود تا برای پیگیری مطالباتشان در این تجمع شرکت کنند.

«اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان»، «اجرای کامل رتبه بندی» و «تطابق افزایش سالانه حقوق و دستمزد با رشد نرخ تورم سالانه بانک مرکزی» از جمله مهم‌ترین مطالبات صنفی فرهنگیان برای این تجمع عنوان شده است.

این انجمن صنفی اما خواسته‌های دیگری را هم برای تجمع فرهنگیان مطرح کرده که شامل «عدم احضار همکاران شاغل به هیات تخلفات اداری»، «توقف احضار فعالان صنفی و منع تعقیب پرونده‌های آن‌‌ها و لغو احکام صادره»، «اجرای اصول قانون اساسی و آموزش رایگان» و «اتمام پادگانی شدن مدارس» می‌شود.

هشتمین بند از مطالبات فرهنگیان برای این تجمع، «عدم فروش اموال دولتی و آغاز آن از آموزش و پرورش» است.

این اعتراض در واکنش به خبرهایی است که در هفته‌های گذشته مبنی بر آغاز طرح موسوم به مولدسازی اموال دولتی با فروش مدارس خیرساز در شهرهای مختلف به ویژه مناطق محروم منتشر شد و واکنش‌های بسیاری را هم در پی داشت.

پس از انتشار فراخوان انجمن صنفی معلمان استان فارس، تعدادی دیگر از انجمن‌های صنفی فرهنگیان در کردستان، مریوان و سروآباد هم از این فراخوان اعلام حمایت کردند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران هم با انتشار بیانیه‌ای در حمایت از فرخوان معلمان فارس نوشت: «معلمان فارس به ویژه فعالان صنفی و اعضای هیات مدیره این استان، سال گذشته برای احقاق حقوق مسلم خود راسخانه عمل کردند که حاکمیت قاصر از پاسخ‌گویی و گفت‌وگوی رو در رو با انجمن‌های صنفی، راه پرهزینه و بی‌فایده سرکوب را انتخاب کرد؛ عیان بود که حاکمیت این رویکرد پرهزینه را از روی استیصال و نداشتن توان اتخاذ تصمیم صحیح، در برابر نهادی مدنی مبتنی بر منطق و استدلال اتخاذ خواهد کرد.»

این شورا با اشاره به این که ممکن است حاکمیت همچنان «راه پرهزینه سرکوب را در مقابل استدلال و منطق انجمن‌های صنفی» انتخاب کند، تاکید کرد این رویکرد و تنبیه و خشونت‌ورزی علیه معلمان، آن‌ها را مجاب به سکوت نخواهد کرد.

این تشکل صنفی یادآور شد: «فراموش نخواهیم کرد معلمی را در جوانرود که در حال برگشت از مسجد بعد از نماز مغرب بود به ضرب گلوله کشتید.»

بیانیه همچنین از اسرا پناهی، هستی حسین پناهی، کیان پیرفلک، نیکا شاکرمی، سارینا اسماعیل‌زاده و ۶۰ کودک و نوجوان دیگری نام برد که با خشونت عریان نیروهای حکومتی به قتل رسیدند و تاکید کرد که نه تنها کشته‌شدگان «انقلاب ژینا» (مهسا امینی) فراموش نمی‌شوند بلکه [آنان] برای احقاق خون این افراد و «ایجاد فضای امن برای سایر کودکان» مصمم‌تر از قبل نیز خواهند بود.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران علاوه بر حمایت فعلی از معلمان فارس برای تجمع صنفی روز چهارشنبه، حمایت خود را از هر حرکت حق‌طلبانه شهروندان و دادخواهی خانواده آسیب‌دیده‌گان اعلام کرد و از شهروندان در سراسر ایران خواست تا به شیوه‌های خلاقانه روز سوم اسفند از معلمان استان فارس حمایت نمادین خود را نشان دهند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...