پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » دیدار وزیر خارجه لوکزامبورگ با ایرانیان در مورد پرونده سپاه جمهوری اسلامی

دیدار وزیر خارجه لوکزامبورگ با ایرانیان در مورد پرونده سپاه جمهوری اسلامی

روز سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱، «ژان آسلبورن» وزیر خارجه لوکزامبورگ با امیرلباف (رییس کمیته دفاع از حقوق بشر ایرانیان) و پولاد مرادی (منشی کمیته) و احسان تاری نیا (از لوکزامبورگ چه خبر) دیداری داشت.

در این دیدار، وزیر خارجه لوکزامبورگ از تصمیمات روز گذشتهٔ جلسهٔ شورای وزیران در بروکسل خبر داد و اعلام کرد که ۳۵ عضو جدید سپاه (رسمی و غیر رسمی) اعم از: قضات، مدیران، نمایندگان مجلس و افرادی که در سرکوب معترضان نقش دارند را، افزون بر ۷ شرکت وابسته به جمهوری اسلامی که در ارتباط با فروش پهباد به دولت روسیه دست داشته‌اند – مطابق قولی که پیشتر به امیر لباف داده بودند، در فهرست تحریم‌ها اضافه شده است.

خبرنگار «لوکزامبورگ چه خبر» این پرسش را مطرح کرد که آیا دیروز در مورد ایران هم اظهار نظر شده؟ ژان آسلبورن در پاسخ گفت: بله دیروز هنگام صحبت در مورد اوکراین و روسیه، (تقریبا ۲۵ دقیقه) وزیران دربارهٔ پرونده ایران گفتگو کردند، که با آغاز صحبت وزیر خارجه آلمان و طرح این مسئله که بدون رای یک دادگاه در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، نمی‌توان درخواست تروریستی خواندن سپاه را جدی گرفت، به یکباره از طرف دیگر وزرا این موضوع مختومه اعلام شد. اما با دفاع محکم و جدی وزیر خارجه فرانسه از مردم ایران و محکوم کردن سپاه، وزاری دیگر کشورها مانند چک و لیتوانی و… بررسی موضوع سپاه، به جلسه بعدی شورای وزیران در تاریخ ۲۰ مارس موکول شد.

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ با پیشنهاد همکاری و حمایت از کمیتهٔ دفاع از حقوق بشر ایرانیان (comite National) و انجمن سیمرغ، اسناد محکمه پسند بنیاد تحقیقاتی مهسا؛ قرار شد در جلسه بعدی شورای وزیران از موضوع قراردادن سپاه در لیست تروریستی در کمیسیون اتحادیه اروپا دفاع کند.

آسلبورن به این نکته نیز اشاره کرد که چنانچه بتوان ارتباط پرونده بمب‌گزاری اسدالله اسدی دیپلمات جمهوری اسلامی را با سپاه بصورت رسمی و با ارائه مدارک محکمه پسند در دادگاه ثابت کرد، می‌توان از آن به عنوان دلیلی برای قرار دادن سپاه در لیست تروریستی استفاده کرد.

همچنین بر این موضوع نیز تاکید کرد که برای قرار دادن سپاه در لیست تروریستی، احتیاج به حکم یک دادگاه با اعتبار کمتر از ۵ سال نیاز است که اگر پرونده جانباختگان پرواز ۷۵۲ در دادگاه برنده شود و از طرف کانادا سپاه در لیست تروریستی قرار بگیرد، می‌توان به حکم دادگاه کانادا در اتحادیه اروپا استناد کرد برای قرار دادن سپاه در فهرست تروریستی.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...