پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » بایدن در آستانه سالگرد تجاوز روسیه: اوکراین آزاد ایستاده است

بایدن در آستانه سالگرد تجاوز روسیه: اوکراین آزاد ایستاده است

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا یک روز پس از سفر از پیش اعلام نشده خود به کی‌یف، پایتخت اوکراین، به لهستان رفت و در آستانه نخستین سالگرد حمله تجاوز روسیه در ورشو سخنرانی کرد.

آقای بایدن سه‌شنبه شب در محوطه رویال کسل ورشو سخنرانی کرد و گفت که حمله روسیه به اوکراین، ناتو را بیش از پیش متحد کرده است.

جو بایدن همچنین گفت: «یک سال پیش، جهان برای سقوط کی‌یف آماده می شد. من به تازگی از کی‌یف آمده‌ام و می‌توانم گزارش کنم که کی‌یف قوی ایستاده است. بلند ایستاده است. و مهمتر از همه، آزاد است.»

سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا تنها ساعاتی بعد از سخنرانی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه است.

پوتین در سخنرانی مهم سالانه خود، گفته بود غربی‌ها آغازگر جنگ اوکراین بوده‌اند؛ ادعایی که رسانه‌های آمریکایی آن را نادرست و غلط توصیف کردند.

جو بایدن در سخنرانی خود در لهستان گفت پوتین با اراده آهنین آمریکا مواجه شده است.

پیش از سخنان جو بایدن، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که سخنرانی روز سه شنبه رئیس جمهوری آمریکا بر اساس سخنانی است که حدود یک سال پیش در همان مکان (ورشو) ایراد کرد و به سوالات اساسی در مورد حمایت ناتو و ایالات متحده از اوکراین پاسخ خواهد داد.

سالیوان روز سه‌شنبه در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت: «یک سال بعد او (بایدن) معتقد است که ما به این سؤالات درباره وحدت و عزم و تعهدمان به اصول اساسی پاسخ داده‌ایم.»

پیش از سخنرانی، جو بایدن با رئیس جمهوری لهستان دیدار و گفتگو کرد.

او روز دوشنبه در کی‌یف با زلنسکی دیدار کرد.

آقای بایدن در سفر به کی‌یف بر دفاع از تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد. روسیه به همراه جدایی‌طلبان، بخش‌هایی از شرق اوکراین را از کنترل دولت مرکزی خارج کرده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...