پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » انتقادهای گسترده از عبدالکریم سروش به‌دلیل «توهین جنسیتی» به گلشیفته فراهانی

انتقادهای گسترده از عبدالکریم سروش به‌دلیل «توهین جنسیتی» به گلشیفته فراهانی

در پی انتشار سخنان انتقادآمیز عبدالکریم سروش، چهره‌ جریان موسوم به «روشنفکری دینی»، از شرکت‌کنندگان در نشست مخالفان جمهوری اسلامی در واشینگتن، کاربران شبکه‌های اجتماعی او را به «توهین جنسیتی» به گلشیفته فراهانی متهم کردند.

آقای سروش در یک سخنرانی ویدئویی که در اینترنت منتشر شده است، از نشست روز ۲۱ بهمن هشت شخصیت مخالف جمهوری اسلامی در دانشگاه جورج واشینگتن انتقاد کرد و آنان را به «پهن کردن بساط رهبری برای ایران» متهم کرد.

او بدون نام بردن از گلشیفته فراهانی که از شرکت‌کنندگان در این نشست بود، در مورد این بازیگر سینما گفت: «یکی از آن‌ها که تا امتحان نداد و سر تا پا برهنه نشد، او را به درون خانواده هنری نپذیرفتند».

اشاره عبدالکریم سروش به تصاویر نیمه‌برهنه گلشیفته فراهانی، هنرپیشه معروف ایرانی، است که چند سال پیش در یک تیزر تبلیغاتی منتشر شد و در جامعه ایرانی جنجال آفرید.

رسانه‌های نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی ایران با انتشار خبری تحت عنوان «اقدام وقیحانه هنرپیشه فیلم اصغر فرهادی»، شرکت کردن گلشیفته فراهانی در این تیزر تبلیغاتی را «اقدامی وقیحانه» دانسته و این کار را «مایه بدنامی» برای این بازیگر ایرانی توصیف کرده بودند.

این اظهارات سروش در حالی است که پیشتر خود گلشیفته فراهانی اعلام کرده بود که به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری مورد بی‌مهری حتی برخی از چهره‌های هنری ایرانی قرار گرفته بود.

در واکنش به این اظهارات آقای سروش، برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی آن را «سخنان هتاکانه و زن‌ستیزانه» خواندند که نشان می‌دهد این عضو پیشین شورای انقلاب فرهنگی «کمترین نسبت» را با اعتراضات «زن زندگی آزادی» دارد.

مهدیه گلرو، فعال مدنی، در توئیتی نوشت: «نام این انقلاب، زن زندگی آزادی است. اگر سروش این شعار را می‌فهمید آزادی و حق انتخاب گلشیفته را به ابزاری برای حمله تبدیل نمی‌کرد. دوره سرکوب زن به بهانه بدن و ناموس تمام شده. مثل انسان مخالفت کردن بدون تحقیر جنسیتی برای این جماعت غیرممکن است».

حسین رونقی، دیگر فعال مدنی که مدتی را به‌دلیل فعالیت‌های سیاسی‌اش در زندان جمهوری اسلامی سپری کرده است، نیز از آقای سروش انتقاد کرده و او را «جنایتکار» خوانده است.

او در توئیتی نوشت: «سروش از ابتدا بخشی از سیستم سرکوب و تبلیغات بوده‌است، می‌داند‌ چه می‌کند، او با نگاه تحقیرآمیز، برهنگی را معیار هنر گلشیفه معرفی می‌کند گلشیفته‌ای که نماد نسل سرکوب شده ایران بود. او بعنوان جنایتکار باید محاکمه و زندانی می‌شد نه اینکه بعنوان روشنفکر در دانشگاه‌های غرب فعالیت کند!»

آقای رونقی در توئیت دیگری افزوده است: عبدالکریم سروش به‌عنوان کسی که بحث «پاکسازی و تصفیه در دانشگاه‌ها» را طرح کرد، به‌عنوان یکی از افرادی که فرهنگ، آموزش و دانشگاه‌های ایران را قلع‌وقمع کرد باید شناخته شود. او روشنفکر نیست، یک جنایتکار است، آنچه او و هم‌فکرانش با فرهنگ و دانشگاه در ایران کردند کم از جنایت نداشت».

انتقاد آقای سروش از نشست واشینگتن در حالی است که او از بیانیه اخیر میرحسین موسوی برای گذار از جمهوری اسلامی حمایت کرده است.

او که از اعضای شورای انقلاب فرهنگی در سال‌های آغازین جمهوری اسلامی بود، از دهه هفتاد به یکی از منتقدان رهبر جمهوری اسلامی تبدیل شد. آقای سروش ساکن آمریکا است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...