پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » تصویب قطعنامه دوحزبی در کنگره آمریکا از خیزش انقلابی مردم ایران

تصویب قطعنامه دوحزبی در کنگره آمریکا از خیزش انقلابی مردم ایران

مجلس نمایندگان آمریکا چهارشنبه ۵ بهمن به قطعنامه دو حزبی «اچ-آر-۷» برای حمایت از معترضان در ایران رأی مثبت داد. این قطعنامه با ۴۲۰ رای موافق در برابر تنها یک رای مخالف به تصویب رسید.

تصویب این قطعنامه به دنبال اعمال دور جدیدی از تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت.

کلودیا تنی، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا از نیویورک که از تدوین‌کننده‌های این قطعنامه است، اعتراضات کنونی ایران را «گسترده‌ترین اعتراضات» علیه جمهوری اسلامی از سال ۱۳۵۷ تاکنون توصیف کرد‌‌ و گفت، مجلس نمایندگان آمریکا خشونت هولناک رژیم [جمهوری اسلامی ایران] را به «شدیدترین وجه ممکن» محکوم می‌کند و این قطعنامه دو حزبی، به وضوح نشان می‌دهد که مردم آمریکا در کنار «مردم شجاع ایران» هستند.

خانم تنی گفت دولت بایدن باید متحدان و شرکای آمریکا را تحت فشار قرار دهد تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کنند و «حکومت وحشت» سپاه به پایان برسد.

این نماینده مجلس آمریکا همچنین خواستار آزادی فوری شهروندان آمریکایی شد که سال‌ها بنا بر «اتهامات دروغین»، شرایط اسفبار زندان، و جدایی از عزیزانشان را تحمل کرده‌اند.

دیوید سسلینی، نماینده دموکرات از ایالت رودآیلند، نیز در سخنانی گفت، ۱۳۱ روز از زمانی که مهسا امینی به دلیل حجاب نامناسب پس از آزار و اذیت توسط «پلیس به اصطلاح امنیت اخلاقی ایران» کشته شد می‌گذرد و از زمان قتل او، مردم ایران در بیش از ۱۳۳ شهر در سراسر کشور برای دفاع از حقوق و آزادی‌های اولیه خود به خیابان‌ها رفتند.

آقای سسلینی گفت رژیم جمهوری اسلامی ایران به جای گوش دادن، شهروندان خود را به طرز وحشیانه‌ای سرکوب می‌کند، معترضان را به گلوله می‌بندد، و به شکنجه و خشونت جنسی متوسل می‌شود.

او افزود این نقض حقوق بشر باید فوراً متوقف شود و جامعه بین‌المللی باید در کنار مردم ایران و در برابر این سرکوب بایستد. این نماینده مجلس آمریکا تأکید کرد که شجاعت مردم ایران در رویارویی با سرکوب، الهام‌بخش جهان بوده است و سزاوار احترام و حمایت قوی قانون‌گذاران آمریکایی است.

مکس میلر، نماینده جمهوریخواه از ایالت اوهایو، نیز گفت: «امروز، مجلس نمایندگان آمریکا گرد هم آمده است تا برای حقوق بشر و برای همان آزادی‌هایی که ما به عنوان آمریکایی به آن احترام می‌گذاریم و برایش ارزش قائل هستیم و در مقابل رژیم وحشی جمهوری اسلامی ایران بایستیم.»

او افزود که دولت بایدن باید موضع محکمی اتخاذ کند و به تلاش برای رسیدن به توافق جدید هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران پایان دهد. این نماینده جمهوریخواه همچنین گفت شرکت‌های بزرگ آمریکایی چون «استارلینک» باید به دسترسی حیاتی معترضان ایرانی به اینترنت و رد و بدل اطلاعات توسط آنها کمک کنند.

کتی منینگ، نماینده دموکرات از ایالت کارولینای شمالی، گفت ایالات متحده آمریکا باید یکپارچه در برابر رژیم ظالم ایران بایستد و از مردم ایران که حقوق اساسی بشری آنها زیر پا گذاشته شده است حمایت کند.

او افزود مردم ایران سزاوار عدالت و پاسخگویی هستند و به همین دلیل نامه‌ای دو حزبی را با همکاری جو ویلسون تهیه کرده و از سازمان ملل متحد خواسته است که برای پاسخگویی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با نقض حقوق بشر، اقدامی فوری انجام دهد.

گریگوری میکس، نماینده دموکرات از ایلات نیویورک و عضو ارشد کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان،‌ نیز در سخنانی با ستایش از «شهامت، دلاوری، و عزم اراده زنان و مردان ایران که برای دفاع از حقوق انسانی، و کرامت‌شان در اعتراضات شرکت کردند» تاکید کرد که هم مردم ایران و هم «این رژیم» می‌دانند که «تغییر روی خواهد داد» و «روزهای روشن در انتظار مردم ایران است.»

آقای میکس تصویب این قطعنامه را حاوی این «پیام روشن برای مردم ایران»‌ دانست که «ما در کنگره ایالات متحده و میلیون‌ها آمریکایی که ما نمایندگان‌شان هستیم، از تلاش مردم ایران برای دستیابی به آزادی» حمایت می‌کنیم.»

توماس مسی، نماینده جمهوریخواه از ایالت کنتاکی، تنها نماینده‌ای بود که به این قطعنامه رأی منفی داد.

سخنگوی این نماینده به نشریه «هیل» گفته است که دلیل مخالفت او با قطعنامه، «تشویق به اعمال فوری تحریم‌ها» است و به نظر او، تحریم به جای ضربه زدن به دولت‌های سرکوبگر، بار را بر دوش مردم بی‌گناهی می‌اندازد که در حال حاضر با زندگی تحت این رژیم‌های سرکوبگر هم رنج می‌برند.

دولت آمریکا روز دوشنبه بنیاد تعاون سپاه، پنج نفر از اعضای هیأت مدیره این بنیاد، معاون وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و چهار فرمانده ارشد سپاه را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...