پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » تایید حکم اعدام محمد قبادلو؛ خواهر الهه میرمهدی برای صادر نشدن حکم اعدام از مردم کمک خواست

تایید حکم اعدام محمد قبادلو؛ خواهر الهه میرمهدی برای صادر نشدن حکم اعدام از مردم کمک خواست

دیوان عالی کشور با وجود کارزارها و درخواست‌های جهانی برای توقف اعدام معترضان، حکم اعدام محمد قبادلو را تایید کرد. هم‌زمان، خواهر الهه میرمهدی به منظور جلوگیری از صدور حکم اعدام برای این هنرمند، از مردم کمک خواست.

دیوان عالی کشور در حالی‌ که صبح روز شنبه سوم دی، خبر پذیرش فرجام‌خواهی محمد قبادلو و سامان صیدی (یاسین)، دو بازداشت‌شده خیزش انقلابی را منتشر کرده بود، ساعاتی بعد و در خبری دیگر، اعلام کرد حکم اعدام قبادلو تایید شده است.

محمد قبادلو پیش از این به اتهام «افساد فی الارض، تخریب و اقدام علیه امنیت ملی ‌کشور و وارد کردن خسارت به افراد و اموال عمومی» به اعدام محکوم شده بود.

دادگاه قبادلو هفتم آبان به ریاست ابوالقاسم صلواتی و بدون حضور وکیل برگزار شد و پس از آن هم وکیلان او امکان دسترسی به پرونده را نداشته‌اند.

دادگاه بدوی در حالی او را به قتل یک پلیس و مجروح کردن پنج مامور دیگر در تصادف با ماشین گارد ویژه متهم کرده که به گفته وکیلش، اتهام قتل از طریق «زیر گرفتن» به شدت مورد تردید است.

تایید حکم اعدام این معترض ۲۲ ساله، موجی از نگرانی را درباره اجرای قریب‌الوقوع یک قتل حکومتی دیگر به همراه آورده است. قوه قضاییه پیش از این مهران شکاری و مجیدرضا رهنورد را در ارتباط با خیزش انقلابی علیه جمهوری اسلامی، اعدام کرد.

از سوی دیگر اما فرجام‌خواهی سامان صیدی (یاسین)، بازداشت‌شده دیگری که به اعدام محکوم شده بود، به دلیل «نواقص تحقیقاتی» پذیرفته شد و پرونده او برای رسیدگی، به همان دادگاه بدوی ارسال شد.

صدای الهه میرمهدی باشید!

روز شنبه همچنین امینه میرمهدی، خواهر الهه میرمهدی، با انتشار ویدیویی، به منظور جلوگیری از صدور حکم اعدام برای این هنرمند، از مردم کمک خواست.

او در این ویدیو گفت: «الهه نزدیک به یک ماه است بازداشت شده و هیچ خبری از او ندارم. او وکیل ندارد و اجازه انتخاب وکیل برای رسیدگی به پرونده‌اش را از او گرفته‌اند.»

امینه میرمهدی نسبت به وضعیت خواهرش هشدار دارد و گفت ممکن است او را مجبور کنند زیر فشارهای روانی و شکنجه، اتهاماتی واهی را علیه خود بپذیرد.

او در پایان خطاب به مردم گفت: «صدای ما باشید که رسانه نداریم و بی‌صداییم.»

الهه میرمهدی، نقاش و مربی نقاشی کودکان است که یازدهم آذر بازداشت شده و حق داشتن وکیل ندارد.

او ساکن شاهین‌شهر اصفهان بود اما در خانه پدری خود در گلپایگان دستگیر و به زندان همان شهر منتقل شد.

امینه میرمهدی پیش از این درباره بازداشت خشونت‌آمیز خواهرش با یورش ماموران حکومتی به منزل پدریشان گفته بود: «روز بازداشت انگشت‌های دست مادرم را که بیمار قلبی دارد شکستند که هنوز هم حال روحی و جسمی‌اش وخیم است.»

در طی ۱۰۰ روز خیزش انقلابی ایرانیان، حدود ٢٠ هزار معترض بازداشت شده‌اند که برای برخی از آنان با اتهام «فساد فی‌ الارض» و «محاربه»، احکام اعدام صادر شده است.

بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و نهادها و سازمان‌های حقوق بشری در هفته‌های اخیر و پس از اعدام محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد، خواهان توقف صدور و اجرای احکام اعدام برای معترضان شده‌اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...