پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » کیسینجر: برای ممانعت از جنگ جهانى ویرانگر زمان مذاکره درباره اوکراین فرا رسیده است

کیسینجر: برای ممانعت از جنگ جهانى ویرانگر زمان مذاکره درباره اوکراین فرا رسیده است

هنری کیسینجر، دیپلمات کهنه‌کار و صاحب‌نام آمریکایی ضمن اعلام این که زمان برقراری صلح مبتنی بر مذاکره درباره اوکراین برای جلوگیری از خطر بروز جنگ ویرانگر جهانی فرارسیده، هشدار داد تمایل برخی به تجزیه روسیه می‌تواند به آشوبی هسته‌ای بیانجامد.

کیسینجر در مقاله‌ای در مجله بریتانیایی «اسپکتیتور» با عنوان «راه‌های اجتناب از بروز جنگ جهانی دیگر» نوشت: «زمان برای تکیه بر تحولات استراتژیک تحقق یافته و ادغام آن در ساختاری جدید به منظور دستیابی به صلح از طریق مذاکرات، در حال نزدیک‌شدن است.»

وزیر خارجه اسبق آمریکا در ادامه نوشت: «روند صلح در اوکراین باید با پیمان ناتو مرتبط شود. گزینه بی‌طرفی دیگر مفهومی ندارد.»

کیسینجر خاطرنشان کرد که در ماه مه گذشته، آتش‌بس و عقب‌نشینی روسیه به خطوط مقدم پیش از آغاز تهاجم به اوکراین در 24 فوریه را پیشنهاد کرد اما شبه‌جزیره کریمه به عنوان موضوع قابل مذاکره، باقی خواهد ماند.

کیسینجر(99ساله)، برگزاری رفراندوم زیر نظر محافل بین‌المللی را برای قطعی‌کردن وضعیت اراضی پیشنهاد داده که روسیه الحاق آنها را به خاک خود اعلام کرده است ولی این رفراندوم در صورتی برگزار خواهد شد که ثابت شود، بازگشت أوضاع به شرایط سال 2014 امکان‌پذیر نیست.

وزیر خارجه اسبق آمریکا نسبت به تمایل به «ناتوان» نشان دادن روسیه به مثابه یک کشور یا تلاش برای تجزیه آن که راه را بر بروز آشوب، هموار خواهد ساخت، هشدار داد.

کیسینجر در این رابطه نوشته است: تجزیه روسیه یا نابود‌کردن قدرت آن برای اعمال سیاست راهبردی، می‌تواند خاک این کشور پهناور شامل 11 منطقه زمانی مجزا از هم را دچار خلاء اختلاف‌برانگیز قدرت سازد.

او افزود: جوامع رقیب روسیه، ممکن است تصمیم بگیرند اختلافاتشان را با خشونت حل کنند. کشورهای دیگر نیز ممکن است با استفاده از زور درصدد افزایش ادعاهای خود برآیند. همه این خطرات به دلیل هزاران سلاح هسته‌ای که روسیه را به یکی از دو ابرقدرت هسته‌ای جهان تبدیل کرده، تشدید خواهد شد.

کیسینجر که نقش برجسته ای در تنش زدایی سیاسی در دوران جنگ سرد میان ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی به عنوان وزیر امور خارجه در دوران ریاست جمهوری ریچارد نیکسون و جرالد فورد ایفا کرد، با انتخاب ولادیمیر پوتین به عنوان رئیس جمهوری روسیه برای اولین بار در سال 2000، نشست‌های متعددی با پوتین داشته است.

این در حالی است که چشم‌اندازی برای پایان منازعه در پی تهاجم نظامی پوتین به اوکراین در 24 فوریه مشاهده نمی‌شود که ده‌ها هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته و روسیه درحال حاضر حدود یک پنجم خاک اوکراین را دراشغال دارد.

خواسته مسکو، به رسمیت‌شناخته شدن الحاق مناطقی در جنوب و شرق اوکراین از سوی کییف است ولی اوکراین تاکید دارد که تمامی سربازان روسی باید از خاک این کشور شامل شبه‌جزیره کریمه خارج شوند که در سال 2014 ضمیمه روسیه شد.

شایان ذکر است که در پی اعلام الحاق برخی مناطق اوکراین به خاک روسیه، کییف سپتامبر گذشته خواستار پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...