پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » وزیر خارجه بریتانیا: به رژیم ایران می‌گویم به مردم خود گوش دهید

وزیر خارجه بریتانیا: به رژیم ایران می‌گویم به مردم خود گوش دهید

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا، اعلام کرد: «تظاهرات در ایران صرفا از سوی مردم انجام می‌شود و ما با مردم ایران اعلام همبستگی می‌کنیم.»

وزیر خارجه بریتانیا شنبه 28 آبان در مصاحبه‌ای اختصاصی با «العربیه» با این بیان که من به رژیم ایران می‌گویم «به مردم خود گوش دهید»، افزود که بریتانیا، مطالبات زنان ایرانی را برجسته ساخته و به آنها کمک کرد، آرمان‌های خود را بیان کنند.

کلورلی در این مصاحبه، در خصوص تهدیدات اخیر ایران علیه خبرنگاران و مخالفان ایرانی شهروند و مقیم در بریتانیا و همچنین موضوع جنگ در اوکراین صحبت کرد.

مناسبات مستحکم بریتانیا با سعودی و شورای همکاری خلیج فارس

او در ادامه اظهارات خود با تاکید بر این که بریتانیا، روابط مستحکم و نزدیکی با سعودی و شورای همکاری خلیج فارس دارد، افزود که کشورش در راستای حمایت از هم‌پیمانان منطقه‌ای در امر دفاع از خود برابر شبه‌نظامیان و نیروهای نیابتی ایران در منطقه، رویکردی جدی داشته و با دوستان خود در سطح منطقه برای تضمین تداوم امنیت انرژی، هماهنگی می‌کند.

به گفته وزیر خارجه بریتانیا به «العربیه»، همکاری گسترده‌ای میان بریتانیا و سعودی در تمامی زمینه‌ها وجود دارد و همکاری با ریاض در عرصه انتقال به «انرژی سبز» و کاشت میلیون‌ها درخت نیز دنبال می‌شود.

خونریزی ایران در خاورمیانه

وزیر خارجه بریتانیا ساعاتی پیش ضمن متهم‌کردن ایران به «خونریزی» از خاورمیانه تا اوکراین، متعهد شد که بریتانیا با متحدان خود در راستای «مقابله با تهدیدهای ایران» همکاری کند.

«تسلیحات ایران همه منطقه را تهدید می‌کند»

وزیر خارجه بریتانیا، شنبه در کنفرانس امنیتی بحرین گفت که «تسلیحات ایران همه منطقه را تهدید می‌کند» و افزود: «برنامه اتمی ایران پیشرفته‌تر از هر زمان دیگری بوده و رژیم جمهوری اسلامی برای کشتار مردم اوکراین به روسیه پهپاد فروخته است.»

کلورلی تصریح کرد: «در حالی که مردم‌ ایران علیه دهه‌ها ظلم و سرکوب قیام کرده‌اند، مسئولان جمهوری اسلامی مشغول خونریزی در منطقه (خاورمیانه) تا مناطق دوردستی چون کی‌یف هستند.»

او اظهار داشت که بریتانیا «با همکاری دوستان خود درصدد تقابل با تهدیدهای ایران، منع قاچاق سلاح متعارف و ممانعت از دستیابی جمهوری اسلامی به تسلیحات هسته‌ای است.

سخنان کلیورلی یک روز پس از هشدار اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در بحرین بود که ضمن اشاره به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران اعلام کرد که «تکثیر تسلیحات» ایران، تهدیدی برای اروپا است.

اتحادیه اروپا دوشنبه، بیش از 30 مقام ارشد و نهاد ایرانی را به دلیل حملات سرکوب تظاهرکنندگان و تحویل پهپاد به روسیه در لیست تحریم قرار داد.

وزیر خارجه بریتانیا درباره روسیه هم گفت که «هیچ کشوری از پیامدهای فعالیت مخرّب روسیه در بازارها و مشکلات حاصل از بحران مواد غذایی در امان نیست.»

او تصریح کرد: «جنگ پوتین باعث تعمیق بحران انسانی در سوریه و یمن شده و وضعیت اقتصادی لبنان را نیز وخیم‌تر کرده است.»

عدم تهدید روسیه

وزیر خارجه بریتانیا در خصوص موضوع روسیه به «العربیه» گفت که کشورش، روسیه را تهدید نکرده اما از اوکراین در دفاع از خود، حمایت می‌کند و هیچ تهدیدی نه از سوی غرب و نه از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» متوجه مسکو نیست.

وزیر خارجه بریتانیا همچنین خاطرنشان کرد: «افراد و شرکت‌هایی را که به روسیه تسلیحات می‌رسانند، زیر ذره‌بین خواهیم گذاشت. تمامی موشک‌هایی که در آسمان اروپا مشاهده می‌شوند، ناشی از جنگ پوتین است. موشک‌های پرتاب شده توسط اوکراین در پاسخ به حملات روسیه بود و منتظر نتایج تحقیقات در مورد موشک‌هایی هستیم که در لهستان سقوط کردند.»

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...