پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » رابرت مالی می گوید رهبران جمهوری اسلامی نمی‌توانند از پیامدهای کمک نظامی به روسیه فرار کنند

رابرت مالی می گوید رهبران جمهوری اسلامی نمی‌توانند از پیامدهای کمک نظامی به روسیه فرار کنند

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز جمعه ۱۳ آبان، گفته است، رهبران جمهوری اسلامی فکر می‌کردند می‌توانند از پیامدهای کمک مخفیانه به «تجاوزات وحشیانه روسیه فرار کنند»، اما نتوانستند.

رابرت مالی این اظهارات را در واکنش به توییت وزیر امور خارجه اوکراین درباره حضورش در نشست وزیران خارجه گروه هفت و کمک پهپادی ایران به روسیه مطرح کرده است.

دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در توییتی نوشت: در سخنرانی امروزم در نشست وزرای خارجه گروه ۷، بخشی از یک پهپاد ساخت ایران را که اخیراً کی‌یف را هدف قرار داده است، به آنها نشان دادم. ایران می‌بایست تحویل تسلیحات به روسیه برای کشتن اوکراینی‌ها را متوقف کند وگرنه با فشار و عواقب شدیدتر جهانی مواجه خواهد شد.

رابرت مالی نیز با بازنشر این توییت نوشته است: «حکومت ایران این موضوع را رد می کند، اما شواهد در معرض دید همگان است: پهپادهایی که به روسیه فروخته‌اند علیه غیر نظامیان اوکراین استفاده می شوند. شاید رهبران ایران بر این پندار بودند که می‌توانند از پیامدهای کمک مخفیانه به تجاوزات وحشیانه روسیه فرار کنند. اما نتوانستند.»

نشست وزیران خارجه گروه هفت طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه در شهر مونستر در غرب آلمان، با حضور وزیران خارجه آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ژاپن، ایتالیا و کانادا برگزار شد.

در بیانیه پایانی وزیران خارجه گروه هفت از جمهوری اسلامی به دلیل ادامه دادن به اقدامات بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه و کشورهای پیرامون مانند انتقال تسلیحات پیشرفته از جمله پهپادها به حکومت‌ها و گروه‌های شبه نظامی به‌شدت انتقاد کردند.

در این بیانیه آمده است: «ما به شدت تداوم فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران درمنطقه خاورمیانه و مناطق پیرامونی آن را محکوم می‌کنیم. چنین اقداماتی شامل فعالیت‌های ایران در ارتباط با موشک‌های بالستیک و کروز و همچنین پهپادها و انتقال چنین تسلیحات پیشرفته‌ای به حکومت‌ها و گروه‌های شبه نظامی است. اشاعه چنین تسلیحاتی برای منطقه بی‌ثبات کننده است و تنش‌ها را تشدید می‌کند.».

جمهوری اسلامی کمک به روسیه در جنگ اوکراین را رد می‌کند. ایران از اوکراین خواسته است «مستندات ادعا» در مورد کاربرد پهپادهای ایرانی را ارائه کند.

در همین زمینه، دبیرکل ناتو، سازمان پیمان آتلانیتک شمالی، روز گذشته گفته بود که ایران علاوه بر ارائه پهپاد به مسکو، در حال بررسی تحویل موشک‌های بالستیک به روسیه جهت استفاده در جنگ اوکراین است.

ینس استولتنبرگ، روز پنج‌شنبه در استانبول و در یک کنفرانس خبری چنین اقدامی از سوی حکومت جمهوری اسلامی را «غیر قابل قبول» دانسته بود.

او تصریح کرد که «هیچ کشوری نباید در این جنگ غیرقانونی از مسکو حمایت کند.»

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...