پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » رابرت مالی: وقتمان را برای احیای برجام تلف نمی‌کنیم، تحریم‌ بیشتری علیه ایران اعمال می‌شود

رابرت مالی: وقتمان را برای احیای برجام تلف نمی‌کنیم، تحریم‌ بیشتری علیه ایران اعمال می‌شود

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، با تاکید بر این که واشینگتن در حال حاضر وقتش را برای تلاش جهت احیای برجام «تلف نمی‌کند»، افزود «تحریم‌های بیشتری» علیه جمهوری اسلامی اعمال می‌شود و آمریکا «گام‌های بیشتری را در مجامع بین‌المللی» آغاز خواهد کرد.

مالی در یک گفت‌وگو با بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی که روز دوشنبه نهم آبان منتشر شد، گفت دولت جو بایدن در حال حاضر با توجه به سرکوب معترضان در ایران، حمایت جمهوری اسلامی از جنگ روسیه در اوکراین و مواضع ایران در مورد برنامه هسته‌‌ای خود وقتش را برای احیای برجام تلف نمی‌کند.

این اظهارات در حالی است که مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی پس از دومین پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا متوقف باقی مانده، اما هنوز هیچ کدام از طرفین به طور رسمی اعلام نکرده‌اند که این مذاکرات پایان یافته است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا نیز تایید کرد از زمانی که مقام‌های جمهوری اسلامی پیشنهاد اتحادیه اروپا برای توافق را رد کردند و خواسته‌های بیشتری را مطرح کردند، هیچ تحولی در مذاکرات احیای برجام روی نداده است.

او موضع مقام‌های آمریکایی در هفته‌های اخیر را تکرار کرد و گفت دولت بایدن اکنون بر دو موضوع اعتراضات ایران و شواهد فزاینده حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین متمرکز شده و مذاکرات هسته‌ای «در حال حاضر تمرکز ما نیست».

وبسایت اکسیوس با نقل اظهارات مالی اضافه کرد که یک مقام ارشد دولت بایدن اخیرا به این وبسایت گفته که موضع کاخ سفید در مورد مذاکرات اتمی حتی سخت‌تر است.

این مقام که نامش فاش نشده، گفت حتی اگر امروز ایران به میز مذاکره بازگردد و بگوید که خواهان توافق هسته‌ای است، بعید است که آمریکا به جلو حرکت کند.

او افزود: «دولت آمریکا در حال حاضر به وضعیت به گونه‌ای می‌نگرد که گویی توافق هسته‌ای وجود ندارد و اقداماتی را انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که آمریکا گزینه نظامی آماده‌ای دارد.»

با این حال، رابرت مالی گفت که دولت بایدن از دیپلماسی برای حل مساله هسته‌ای ایران دست برنداشته، اما بایدن آماده استفاده از ابزار نظامی به عنوان آخرین راه‌حل برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است.

همچنین نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درباره سیاست واشینگتن در قبال جمهوری اسلامی تاکید کرد که این سیاست مبتنی بر «تعهد جهانی» به حقوق بشر است.

او درباره انتقادها به توییت اخیرش در مورد اعتراضات ایران گفت: «توییت من یک اشتباه بود و من اشتباه را قبول کردم… چرا که به چشم کم کردن از مطالبات معترضان [ایران] دیده شد.»

مالی گفت: «آنچه امروز در ایران می‌بینیم جنبش مردمی است که از نظر شجاعت، عزم و استقامت بسیار الهام‌بخش است و از سوی دیگر، خشونت و وحشیگری چندش‌آور رژیم [را می‌بینیم] که مردم در خیابان را تعقیب می‌کند، به ویژه زنان و دختران جوان را که در خط مقدم این جنبش قرار دارند».

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...