پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » انعکاس «انقلاب زنان» ایران در رسانه‌های جهان

انعکاس «انقلاب زنان» ایران در رسانه‌های جهان

رسانه‌ها در آمریکا، اروپا، و دیگر نقاط جهان علاوه بر آخرین خبرها در باره سرکوب خشونت‌بار جنبش سراسری‌ زنان ایران، مقاله‌هایی در باره تاثیر جنبش در سرنوشت ایران و جهان منتشر کرده‌اند.

واشنگتن پست، روزنامه دست چپی‌ پایتخت آمریکا، مقاله‌ گلنار متولی، نویسنده‌ بلومبرگ را منتشر کرده است که توضیح می‌دهد چگونه اعتراض به مقررات پوشش، آتش خشم گسترده‌تری را برافروخت.

واشنگتن تایمز، روزنامه دست‌ راستی‌ پایتخت آمریکا، سخنان تند رئیس جمهوری آمریکا در حمایت از تظاهرکنندگان را پوشش داده است. آقای بایدن شجاعت شهروندان ایران را سرمشقی برای دنیا دانسته و تاکید کرده است که آمریکا مسئولان سرکوب خشونت‌بار را با تحریم‌های سخت مجازات می‌کند.

سیاتل تایمز، پرتیراژترین روزنامه ایالات واشنگتن در شمال غربی آمریکا، صفحه‌ای را به انتشار سخنان ابراهیم رئیسی اختصاص داده است. به گزارش آسوشیتدپرس، در حالی که تظاهرات ضد حکومتی به شهرهای بیشتری کشیده شده، رئیسی تلاش کرده است که خشم عمومی را با تائید کاستی‌ها و ضعف‌های حکومت فروبنشاند.

شیکاگو تریبون، روزنامه پرتیراژ ایالت ایلی‌نوی، در سرمقاله‌ای حمایت دولت آمریکا از اعتراض‌های فزاینده‌ ضد حکومتی در ایران و روسیه را خواستار می‌شود و می‌نویسد نظام‌های خودکامه که انسانیت را از مردم خود می‌گیرند، حالا از نزدیک، هم در خیابان‌ها و هم در ذهن‌ شهروندان خشمگین، شاهد جوشش هستند.

استار تریبون، نشریه پرتیراژ ایالت مینه سوتا، در یک تفسیر و بررسی تاریخی می‌نویسد تظاهرات ضد حکومتی در ایران هر چند با اعتراض به حجاب شروع شد اما از پوشش اجباری فراتر می‌رود. بخشی از این مقاله، انتقاد از ذهنیت غربی است که از جوامع اسلامی برداشت محدودی دارد و بخشی دیگر، تفاوت مقررات حجاب در کشورهای اسلامی را شرح می‌‌دهد.

نشریه غیرمتعارف «ال ای ایست» به معنی لس‌آنجلس‌‌نشین، گزارش دارد با عکس از تظاهرات در چندین شهر آمریکا در حمایت از جنبش زنان ایران، از جمله در واشنگتن دی سی، لس آنجلس، سانفرانسیسکو، پاریس.

در کانادا، روزنامه تورنتو استار در مطلبی تحت عنوان انقلاب جدید ایران، متن یک گفتگوی پادکستی را منتشر کرده است. گفت‌و‌گوی این پادکست میان پردیس مهدوی، استاد دانشگاه و مولف کتاب «انقلاب جنسیتی در ایران»، با یکی از مسئولان ناشناس سایت ۱۵۰۰ تصویر است. این سایت ۲۴ ساعته ویدیوهای شهروندخبرنگاران ایران را در اینترنت نشر می‌دهد.

در انگلستان، همزمان با انتشار خبر آزاد شدن شروین حاجی‌پور، سازنده ترانه «برای»، از بازداشتگاه نیروهای امنیتی در ساری، روزنامه گاردین چاپ لندن می‌نویسد این ترانه فهرستی از شکوائیه‌های یک ملت است که به سرود اعتراض‌ ضدحکومت در ایران و جهان تبدیل شده است.

«مریپ» رسانه اندیشکده تحقیقات و اطلاعات خاورمیانه، که ۵۰ سال است به پوشش اخبار خاورمیانه می‌پردازد، می‌نویسد خط خط شعر ترانه «برای» را ترانه‌ساز ۲۵ ساله شروین حاجی‌پور از روی توئیت‌های هم‌وطنان بازخوانی کرده است.

در آلمان، روزنامه فرانکفورتر آلگماینه ، به بهانه اعتراض گسترده زنان در ایران، می‌نویسد «آنا لنا بائربوک» وزیر خارجه جدید، می‌کوشد در راه یک سیاست خارجی فمینیستی مبارزه کند، زیرا اعتقاد دارد حقوق بشر همیشه به معنای حقوق زنان هم هست.

در فرانسه، روزنامه لیبراسیون چاپ پاریس در گزارش خود در باره ناآرامی‌های ایران، می‌نویسد از دوشنبه، دانش‌آموزان دبیرستانی هم به تظاهرات ضد حکومتی جذب شدند.

در اسپانیا، روزنامه پرتیراژ ال پائیس، مصاحبه‌هائی دارد با ایرانیان تبعیدی مقیم مادرید که با خشم و امید، اخبار وطن را دنبال می‌کنند — از جمله خانمی که به جرم تفریح کردن ۵۰ ضربه شلاق خورده است، و همجنس‌گرای جوانی که برای تغییر دادن جنسیت او، به مصرف هورمون مجبورش کرده‌اند.

خبرگزاری ام اس ان مایکروسافت مصاحبه شبکه خبری ام اس ان بی سی با سوزان مالونی کارشناس اندیشکده‌ی بروکینگز را بازنشر کرده که می‌گوید اعتراض‌ها در ایران، همه قومیت‌ها را در برگرفته و به سراسر کشور گسترده شده و تظاهرکنندگان، برای مقابله با نیروهای امنیتی، بیشتر از گذشته آمادگی دارند.

نشریه ماهانه «روزنامه هنر» (آرت نیوزپی‌پر) جدیدترین گزارش خود را به بررسی اثر هنری ویژه‌ای اختصاص داده که در حمایت از جنبش زنان در ایران به همت بنیاد هنری «سیرکا» توسط هنرمند نیویورکی شیرین نشاط به وجود آمده برای نمایش روی پرده‌های عظیم در پیکادلی اسکوئر، میدان بزرگ شهر لندن و در میدان پندری در مرکز وست هالیوود لس آنجلس.

در کره جنوبی، کوریا تایمز، روزنامه انگلیسی‌زبان سئول، در مقاله‌ای از ستون‌نویس خود «جان متزلر» به خشم مشترکی پرداخته که خیابان‌های شهرهای سراسر ایران را پر کرده و می‌نویسد حضور گسترده زنان و دختران، این اعتراض‌ها را با جنبش‌های گذشته که مبنای اقتصادی یا سیاسی داشتند، متفاوت ساخته.

در هندوستان، نویسنده حسن سرور در «فرست پست» روزنامه پرتیراژ مومبای (بمبئی سابق) می‌‌نویسد لیبرال‌های هند که در باره تظاهرات ضدحجاب در ایران حرف نمی‌زنند به دام این باور افتاده‌اند که مخالفت با حجاب، مخالفت با هویت اسلامی است، در حالی که چنین نیست.

دور جدید اعتراضات از هجده روز پیش آغاز شده و در همه استان‌های کشور جریان داشته است.

در جریان این دور اعتراضات که پس از مرگ تحت بازداشت مهسا (ژینا) امینی از سر گرفته شده است، تا کنون شعارهایی از جمله «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر دیکتاتور»، «زن، زندگی، آزادی»، «خامنه‌ای قاتله، حکومتش باطله»، «فتنه ۵۷، عامل هر فلاکت»، «این آخرین پیامه، هدف خود نظامه»، «آذربایجان بیدار است، حامی کردستان است»، «کردستان، چشم و چراغ ایران»، «کشتن برای روسری، تا کی چنین خاک بر سری»، «نه روسری، نه توسری، آزادی و برابری»، «فکر نکنید امروزه، قرار ما هرروزه»، «وای به روزی که مسلح شویم»، «رضا شاه،‌ روحت شاد» داده شده است.

مهسا امینی ۲۲ ساله که به همراه خانواده‌اش از سقز به تهران سفر کرده‌ بود، ۲۲ شهریور توسط گشت ارشاد بازداشت و به مرکز پلیس امنیت اخلاقی، مشهور به بازداشتگاه وزرا منتقل شد. او ساعاتی بعد با آمبولانس به بیمارستان کسری برده شد و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد و ۲۵ شهریور جان باخت.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...