پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » پانزدهمین روز قیام ملی مردم ایران

پانزدهمین روز قیام ملی مردم ایران

اعتراض‌های سراسری در ایران که این بار با کشته‌شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد شعله‌ور شده است، روز جمعه هشتم مهر در حالی وارد پانزدهمین روز پیاپی شد که ماموران جمهوری اسلامی معترضان را در زاهدان به خاک وخون کشیدند.

علاوه بر این گزارش‌ها حاکی از تجمع معترضان در شهرهای اهواز، اردبیل، کرمان، دزفول، مشهد و ماهشهر است.

پاسخ حکومت به اعتراض‌ها تاکنون استفاده از زور، خشونت عریان، قطعی اینترنت، و تهدید و بازداشت شماری از معترضان از جمله هنرمندان و ورزشکاران بوده است.

در این میان، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای از بازداشت بیش از ۲۵۰ نفر از جمله ٩ تبعه خارجی خبر داد.

اگرچه تاکنون ده‌ها نفر از معترضان توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند ولی تصاویر و ویدیوها نشان می‌دهد شامگاه پنجشنبه خیایان‌های شهرهای بزرگی مثل تهران، مشهد، قم، رشت، و سنندج صحنه حضور دوباره زنان و مردانی بود که همچون روزها و شب‌های پیش از این خواسته‌هایشان فراتر از پایان حجاب اجباری است و تمام ارکان حکومت از جمله ولایت فقیه و «اصل نظام» را نشانه گرفته است.

تحولات در ایران در شرایطی سرعت گرفته است که حمایت‌های جهانی از معترضان و انتقاد از به‌کارگیری زور و خشونت توسط حکومت ایران ادامه دارد و در تازه‌ترین مورد، مشاور امنیت ملی آمریکا تاکید کرده که واشنگتن از «معترضان شجاع» حمایت می‌کند.

  • شلیک گاز اشک‌آور در اهواز، شلیک مرگبار در زاهدان

تیراندازی مرگبار ماموران امنیتی به «معترضان نمازگزار مسجد مکی» در زاهدان ده‌ها کشته و زخمی برجا گذاشته است.


حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» تعداد کشته‌شدگان در زاهدان را حداقل ۳۶ نفر اعلام کرده است.

کمپین «فعالان بلوچ» می‌گوید روز جمعه، در پی فراخوان برای اعتراض به «قتل حکومتی مهسا امینی» و «تجاوز به دختر ۱۵ ساله بلوچ توسط سرهنگ ابراهیم کوچکزایی فرمانده انتظامی چابهار» در زاهدان تظاهرات برگزار شد.

بر اساس گزارش‌ها ماموران در زاهدان به سوی معترضان که شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر داده بودند، شلیک کردند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...