پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » گزارش وال استریت ژورنال در ارتباط با بن بست مذاکرات: در حالی‌که بوی جسد «گربهٔ مرده برجام بدتر می‌شود»، بایدن به بزرگترین آزمایش عمر خود نزدیک‌تر می‌شود

گزارش وال استریت ژورنال در ارتباط با بن بست مذاکرات: در حالی‌که بوی جسد «گربهٔ مرده برجام بدتر می‌شود»، بایدن به بزرگترین آزمایش عمر خود نزدیک‌تر می‌شود

وال استریت ژورنال دوشنبه ۳مرداد در مطلبی درباره بن‌بست مذاکرات اتمی با رژیم تبهکار جمهوری اسلامی نوشت: در حالی‌که جمهوری اسلامی به آستانهٔ اتمی نزدیک می‌شود، به‌نظر می‌رسد که حماسهٔ توافق اتمی به پایان خود نزدیک می‌شود.

در ماه دسامبر، وزیر خارجه آنتونی بلینکن به خبرنگاران گفت: آنچه که ما اجازهٔ آنرا نخواهیم داد این است که جمهوری اسلامی در عمل در گفتگوهای بی‌حاصل باشد و همزمان برنامهٔ اتمی خود را به جلو ببرد.

وال استریت افزود: این رژیم جمهوری اسلامی را باز نداشت و رژیم با خوشحالی از آن زمان مشغول هر دو کار بوده است. هفتهٔ گذشته، رئیس اطلاعات انگلستان به خبرنگاران گفت که جمهوری اسلامی تصمیم به رد شرایط آمریکا برای بازگشت به توافق گرفته، هر چند خرسند است که اجازه دهد که مذاکرات ادامه یابد.

هفتهٔ گذشته، رافائل گروسی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که برنامهٔ اتمی رژیم جمهوری اسلامی ”به‌سرعت به جلو حرکت می‌کند“ .

حتی در میان خوشبین‌ترین افراد درونی در واشنگتن، امید دارد از دست می‌رود. رابرت مالی، مذاکره‌کنندهٔ اصلی با رژیم جمهوری اسلامی می گوید: ”شما نمی‌توانید یک جسد را زنده کنید“ .

یک دلیل که اجازه داده شد گفتگوها به این اندازه بدون نتیجه به درازا بکشد تبعات نامطلوب اذعان به شکست است. پایان قطعی توافق ایران تقریباً مطمئناً بدین معنی است که دولت مجبور است بین پذیرش یک جمهوری اسلامی مسلح به اتمی و یا شروع یک درگیری که احتمالاً به یک جنگ دیگر آمریکا در خاورمیانه منجر خواهد شد، یکی را انتخاب کند. هر دو ریل شامل ریسک‌ها و هزینه‌های بزرگ و غیرقابل پیش‌بینی است. احتراز از این انتخاب زشت، بگونهٔ قابل فهمی، هدف کانونی دولت بایدن در منطقه بوده است.

بایدن مکرراً گفته است که اجازه دادن به جمهوری اسلامی برای ساختن تسلیحات اتمی یک گزینه نیست. اگر دولت قادر به‌عملی کردن آن نباشد، تبعات آن برای قدرت آمریکا در خاورمیانه و در جهان عمیق و چه بسا غیرقابل بازگشت خواهد بود. اگر آمریکا به تأسیسات اتمی جمهوری اسلامی حمله کند و خود را درگیر یک باتلاق دیگر در خاورمیانه بیابد، تأثیراتش در داخل آمریکا و در خارجه سهمگین خواهد بود.

در حالی‌که بوی جسد «گربهٔ مرده برجام بدتر می‌شود»، بایدن به بزرگترین آزمایش عمر خود نزدیک‌تر می‌شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...