پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » اسرائیل از تشکیل پیمان منطقه‌ای دفاع هوایی به رهبری آمریکا خبر داد

اسرائیل از تشکیل پیمان منطقه‌ای دفاع هوایی به رهبری آمریکا خبر داد

همزمان با به بن‌بست رسیدن مذاکرات وین درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و در پیش گرفتن رویکرد تقابل با جهان از سوی این رژیم و تشدید نگرانی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از اقدامات بی‌ثبات کننده رژیم آخوندی در منطقه، اسرائیل با حمایت ایالات متحده آمریکا و مشارکت کشورهای منطقه در تلاش است پیمان منطقه‌ای دفاع هوایی تشکیل دهد.

در این رابطه خبرگزاری «رویترز» از بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل نقل کرد که دوشنبه ۳۰ خرداد گفته کشورش با حمایت آمریکا در حال ایجاد ائتلاف دفاع هوایی در منطقه‌ خاورمیانه است.

بنا به گزارش رویترز، وزیر دفاع اسرائیل، با رونمایی از آنچه که «پیمان دفاع هوایی خاورمیانه» نامید، در نشستی با قانون‌گذاران اسرائیلی گفت که چنین همکاری‌هایی در حال انجام است.

او گفت: «طی سال گذشته، به همراه شرکای خود در پنتاگون و دولت آمریکا، برنامه گسترده‌ای را در جهت تقویت همکاری‌های بین اسرائیل و کشورهای منطقه پیش می‌بردم.»

گانتز به نام کشورهای شریک اسرائیل اشاره‌ای نکرد و جزئیات بیشتری در مورد حملات خنثی شده نیز ارائه نکرد.

در همین راستا نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائيل دوشنبه طی اظهاراتی گفت در سفر بایدن به تل‌آویو، ایجاد طرحی مشترک برای متوقف ساختن برنامه هسته‌ای رژیم جمهوری اسلامی به عنوان هدف اصلی از سوی کشورش دنبال خواهد شد.

بنت افزود که اسرائيل به‌دنبال طرحی است که از فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم ایران جلوگیری و برنامه‌ هسته‌ای رژیم جمهوری اسلامی را برای همیشه متوقف خواهد کرد.

او در بخش دیگری از اظهارات خود ضمن اشاره به این‌که کشورش در خاک ترکیه با همکاری دستگاه اطلاعاتی این کشور دو عملیات برون‌مرزی ایران علیه شهروندان اسرائیلی را خنثی‌ کرده است خطاب به مقامات رژیم جمهوری اسلامی گفت «باید درک کنند که قواعد بازی تغییر یافته است».

در سال‌های اخیر با نزدیک شدن اسرائیل به کشورهای عربی همسو با آمریکا که نگرانی‌های مشترکی در مورد تهدیدهای جمهوری اسلامی دارند، این کشور به آنها پیشنهاد همکاری دفاعی داده است. اما تاکنون کشورهای عربی از اظهارنظر رسمی در مورد این ایده خودداری کرده‌اند.

با این حال رویترز نوشت که این برنامه در حال حاضر عملیاتی است و رهگیری موفقیت‌آمیز تلاش‌های رژیم ایران برای حمله به اسرائیل و دیگر کشورها را امکان‌پذیر کرده است.

وزیر دفاع اسرائیل در این‌باره گفت که ائتلاف مذکور پیش از این نیز توانسته حملات رژیم جمهوری اسلامی را خنثی کند، و افزود، سازوکار دفاع هوایی منطقه‌ای می‌تواند با سفر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در ماه آینده، تقویت شود.

او همچنین درباره افزایش همکاری‌های منطقه‌ای اضافه کرد: «امیدوارم در سفر مهم پرزیدنت بایدن، گام دیگری در این زمینه به جلو برداریم.»

جو بایدن طی روزهای ۲۲ تا ۲۵ تیر تور خاورمیانه‌ای خود را با سفر به اسرائیل آغاز و سپس به دیدار سران کشورهای شرکای واشینگتن در منطقه خواهد رفت.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...