پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » آمریکا: خواسته‌های فرا‌برجامی جمهوری اسلامی عامل شکست مذاکرات وین است

آمریکا: خواسته‌های فرا‌برجامی جمهوری اسلامی عامل شکست مذاکرات وین است

ایالات متحده آمریکا طی بیانیه‌ای خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اصرار جمهوری اسلامی بر تحقق درخواست‌های نامرتبط با توافق هسته‌ای را عامل به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای وین اعلام کرد.

آمریکا سه‌شنبه ۱۷ خرداد در بیانیه خود خطا به آژانس افزود « به یک شریک مصمم در ایران نیاز داریم. به‌طور مشخص، ضروری است که جمهوری اسلامی خواسته‌های خود مبنی بر رفع تحریم‌هایی که به‌وضوح فرا‌برجامی است و مانع از به نتیجه رسیدن توافق می‌شود، را کنار بگذارد.»

در این بیانیه واشینگتن از رژیم تهران خواسته تا از درخواست‌های فرابرجامی خود برای رفع تحریم‌هایی که با توافق هسته‌ای بی‌ارتباط هستند، دست بکشد و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

ایالات متحده همچنین از جمهوری اسلامی خواست در چارچوب همکاری با آژانس تمام اطلاعات ثبت شده در دوربین‌های نظارت بر تاسیسات هسته‌ای این کشور را در اختیار بازرسان بین‌المللی قرار دهد.

آمریکا نیز تاکید کرد که «دلیلی صلح‌آمیز برای اقدام رژیم جمهوری اسلامی به تولید اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده وجود ندارد» و افزود که ایالات متحده کماکان خواهان بازگشت به توافق هسته‌ای برجام است اما در این راستا نیاز است که جمهوری اسلامی حسن نیت خود را برای برداشتن چنین گام‌های متقابلی نشان دهد.

همزمان با آمریکا، کشورهای آلمان، بریتانیا و فرانسه نیز در بیانیه‌ مشترکی اعلام کردند که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی بسیار پیشرفت کرده و به تهدیدی علیه امنیت بین‌المللی تبدیل شده است.

کشورهای تروئیکا در بیانیه خود یادآور شدند که روند فزاینده غنی‌سازی اورانیوم با خلوص بالاتر از مصارف غیرنظامی، جمهوری اسلامی را به دست‌یابی به بمب اتم نزدیک‌تر می‌کند و توافق هسته‌ای را با ریسک شکست کامل مواجه می‌سازد.

بیانیه‌های آمریکا و کشورهای اروپایی یک هفته پس از آن صادر می‌شود که این‌ چهار قدرت غربی سه‌شنبه گذشته پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کردند.

در پیش‌نویس قطعنامه چهار کشور غربی ضمن انتقاد از جمهوری اسلامی به‌خاطر بی‌پاسخ گذاشتن سوالات آژانس درباره آثار اورانیوم یافت‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده، از تهران خواسته شده که ضرورتا به سوالات آژانس پاسخ‌های قابل قبولی بدهد.

رافائل گروسی، دبیرکل آژانس، دوشنبه در آغاز نشست پنج‌ روزه شورای حکام خطاب به مقامات جمهوری اسلامی گفت که تهران چاره‌ای ندارد جز این که به سوالات آژانس پاسخ قانع‌کننده‌ای بدهد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...