پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » اسرائیل یک هیئت بلندپایه برای توقف مذاکرات برجام به آمریکا فرستاد

اسرائیل یک هیئت بلندپایه برای توقف مذاکرات برجام به آمریکا فرستاد

همزمان با انتشار گزارش‌هایی از ضعیف‌شدن احتمال حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، اسرائیل در راستای تشدید فشار بر دولت جو بایدن برای رها کردن توافق احیای برجام یک هیئت بلندپایه را راهی آمریکا کرده است.

در روزهای گذشته این احتمال تقویت شده است که واشینگتن سرانجام برخلاف اصرار جمهوری اسلامی ایران، نام سپاه پاسداران را از اف‌تی‌او، فهرست آمریکایی سازمان‌های تروریستی، پاک نکند.

به گزارش شبکه «کان» اسرائیل، ایال خولاطا، مشاور امنیت ملی این کشور شامگاه دوشنبه پنجم اردیبهشت مذاکره با مقامات آمریکایی با محوریت تمرکز بر برنامه اتمی ایران را با دیدار و گفت‌وگو با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید آغاز کرده است‌.

به گزارش وبسایت خبری آمریکایی اکسیوس، در مذاکرات هیئت اسرائیلی و مقامات آمریکایی در بحبوحه بن‌بست جدی در مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا بر سر احیای برجام، مقابله با فعالیت‌های ایران در منطقه نیز هدف قرار گرفته شده است.

تماس‌های اسرائیل و آمریکا در مورد ایران در حالی از سرگرفته شده که مذاکرات وین در بن‌بست عمیق قرار دارد و گزارش‌های متعدد حاکی است که اصرار تهران بر زدودن نام سپاه از فهرست تروریستی، یکی از دلایل ناکامی تلاش‌هایی است که در ۱۳ ماه گذشته در وین در جریان بوده است.

به نوشته اکسیوس، در شرایطی که این احتمال تقویت شده که توافقی برای احیای برجام در مذاکرات یک ساله وین به دست نیاید، دولت اسرائیل فشار بر آمریکا را تشدید کرده تا در صورت رها کردن کوشش‌های احیای برجام، واشینگتن با اسرائیل و سایر متحدان به روی «طرح جایگزین» در قبال ایران کار کند.

اسرائیل از دو ماه پیش با صدور بیانیه مشترک نخست‌ وزیر و وزیر امور خارجه این کشور تاکید کرده که با احتمال حذف نام سپاه از فهرست آمریکایی سازمان‌های تروریستی خارجی به شدت مخالف است و آن را اقدامی نادرست و خطرناک می‌داند.

مقامات اسرائیل از اواخر تابستان گذشته از لزوم تنظیم «پلن بی» (برنامه دوم یا طرح جایگزین) برای مقابله با ایران، در صورت شکست مذاکرات وین، سخن گفته‌اند.

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، روز ۱۷ فروردین امسال گفت که طرح جایگزین شامل «استفاده از زور، بهره‌گیری از فشارهای اقتصادی و همچنین کاربرد ابزارهای دیپلماتیک است».

بنی گانتس و آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، صریحا اشاره کرده‌اند که اسرائیل خود نیز مستقلا «طرح ج» را برای مقابله با ایران تهیه کرده که آمادگی برای حمله نظامی احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ایران، به عنوان آخرین راهکار است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...