پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » تجمع اعتراضی سراسری معلمان در ایران؛ بازداشت ده‌ها معلم در تهران و شهرستان‌ها

تجمع اعتراضی سراسری معلمان در ایران؛ بازداشت ده‌ها معلم در تهران و شهرستان‌ها

فرهنگیان سراسر ایران در ادامه تجمعات اعتراض‌آمیز به شرایط اقتصادی و حقوقی، پنج‌شنبه ۱ اردیبهشت‌ در تهران مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند اما با حضور «جمع کثیری از نیروهای امنیتی و انتظامی» مواجه شدند.

منابع خبری از بازداشت دست کم ۴۰ معلم در تهران از جمله شهرزاد قدیری، معصومه زمانی و علی گودرزی و انتقال آنها به بازداشتگاه وزرا خبر داده‌اند.

معلمان معترض در مراکز استان‌ها برابر ادارات کل آموزش و‌ پرورش و در شهرستان‌ها مقابل ادارات آموزش و پرورش تجمع کردند.

فرهنگیان معترض در شیراز و اصفهان شعارهای «یه سیسمونی کم بشه، مشکل ما حل میشه»‌ و «سیسمونی رو رها کن، فکری به حال ما کن»‌ سر دادند.

این شعارها به سفر همسر، دختر و داماد محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران به ترکیه و خرید سیسمونی کودک اشاره دارند که روز گذشته جنجالی شد.

از سویی محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان با انتشار ویدیویی خبر داد: «تا این لحظه شهرزاد قديری عضو کانون صنفی معلمان و گودرزی معلم تاریخ از اسلامشهر بازداشت شده‌اند.»

بر اساس این ویدیو، نیروهای امنیتی به معلمان معترض گفته‌اند: «دستور اکید داده شده که امروز نباید هیچ تجمعی جلوی درب وزارت‌خانه صورت بگیرد.»

فرهنگیان معترض در استان مرکزی نیز شعار «رئیسی،‌ قالیباف، این آخرین پیام است، جنبش فرهنگیان آماده قیام است»‌ سر دادند.

همزمان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با انتشار قطعنامه‌ای در این رابطه تاکید کرد، «ما در اینجا جمع شده‌ایم تا فریاد بزنیم تا زمانی که مطالبات فرهنگیان محقق نگردد ما خیابان را ترک نخواهیم کرد. خیابان از آن ماست تا زمانی که تمام مطالبات محقق گردد سرکوب و زندان و پرونده‌سازی قادر نیست جنبش معلمان را یک گام به عقب براند.»

این قطعنامه با اشاره به ایدئولوژیک‌بودن نظام آموزشی در ایران ‌و انتقاد از وزیر کنونی آموزش و پرورش، او را عاجز از اداره یک مدرسه دانسته و آورده، «وجود یک وزیر نالایق و بی‌کفایت در راس وزارتخانه باعث شده است که این وزارتخانه به محلی برای برنامه‌ریزی و تدوین قوانین و آیین‌نامەهای ضدمعلم و ضد آموزشی تبدیل گردد.»

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، دارای مدرک غیر مرتبط «مدیریت گردشگری» بوده و پیشتر مدیر مرکز «فناوری اطلاعات و ارتباطات» و «مدیرکل بودجه» این وزارتخانه بوده است.

معلمان خواهان اجرای «طرح رتبه‌بندی» و معلمان بازنشسته خواستار اجرای «همسان‌سازی حقوق» خود شده‌اند. در قطعنامه معلمان آمده که آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان به صورت ناقص نوشته شده و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز محقق نشده است.

قطعنامه به سرکوب «مستمر و سیستماتیک» معلمان پرداخته و خواستار آزادی فرهنگیان در بند از جمله «محمدتقی فلاحی، لطیف روزیخواه، یعقوب یزدانی، حسین رمضانپور، ناهید فتحعلیان، زینب همرنگ، معصومه عسگری، هاله صفرزاده، عالیه اقدام دوست، هاشم خواستار، محمدحسین سپهری و جواد لعل محمدی» شده است.

معلمان و فرهنگیان ایران سال گذشته ۶ تحصن و تجمع اعتراض‌آمیز برگزار کردند اما مقامات دولتی هیچ کدام از خواسته‌های صنفی آنها را محقق نکردند.

در قطعنامه معلمان به احکام زندان و ممنوع الخروجی اسماعیل عبدی، رسول بداقی، جعفر ابراهیمی، مهدی فتحی، رسول کارگر و فرزانه ناظران‌پور نیز اشاره شده و با انتقاد از برخوردهای امنیتی اعلام شده که «طی شش ماه گذشته صدها معلم در سراسر کشور به بازپرسی و نهادهای امنیتی احضار شده‌اند.»

معلمان ایران بر اتحاد و همبستگی تشکیلاتی جهت تحقق مطالبات خود تاکید کرده و در انتهای قطعنامه خود اعلام کردند که «به‌‌زودی تاریخ تجمع بعدی را اعلام می‌کنیم و روند اعتراض تا تحقق مطالبات ادامه خواهد داشت.»

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...