پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » اسرائيل:‌ جمهوری اسلامی از مذاکرات برای «وقت‌کشی» و پیشبرد برنامه‌ اتمی‌ خود استفاده می‌کند

اسرائيل:‌ جمهوری اسلامی از مذاکرات برای «وقت‌کشی» و پیشبرد برنامه‌ اتمی‌ خود استفاده می‌کند

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل در دیدار با رابرت مالی فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران که برای رایزنی به اسرائیل سفر کرده با تاکید بر مخالفت تل‌آویو با احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» گفت که جمهوری اسلامی از روند مذاکرات برای «وقت‌کشی» و پیشبرد برنامه‌ اتمی‌ خود سوءاستفاده می‌کند.

به گزارش «جروزالم پست»، دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ ، یک منبع دیپلماتیک ارشد اسرائیلی در این باره گفت: «هیچ تمایلی نداریم که به این روند خیلی غلط مشروعیت ببخشیم. ما نمی‌خواهیم آمریکایی‌ها تصور کنند که اسرائیل از آنچه در حال رخ دادن است رضایت دارد، چون واقعا از روند کنونی راضی نیستیم.»

پیش از این نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، با خودداری از ملاقات با مالی، بدون ایجاد جنجال و «درگیر»‌ شدن با دولت آمریکا نارضایتی کشورش از رویکرد ایالات متحده به مساله جمهوری اسلامی را نشان داده بود.

مقامات جمهوری اسلامی همواره احیای برجام را به لغو تمام تحریم‌های آمریکا وابسته کرده‌اند.

به گفته «جروزالم پست»، اگر رژیم ایران کماکان بر موضع خود اصرار ورزد، تنها گزینه‌ آمریکا برای رسیدن به توافق در مذاکرات اتمی بر اساس فرمول «کمتر برای کمتر» خواهد بود.

مطابق این فرمول، اگر جمهوری اسلامی فعالیت‌های اتمی خود را کمتر کند، آمریکا هم تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را کمتر خواهد کرد.

با این وجود، فرمول مذکور اقدامی اساسی برای معکوس کردن پیشرفت‌های عظیم جمهوری اسلامی به سوی بمب اتم که در سال‌های اخیر حاصل شده نخواهد کرد.

به گفته «جروزالم پست»، برای اسرائیل، این گزینه حتی بدتر از احیای برجام است، چرا که سرمایه‌های هنگفتی در اختیار رژیم ایران قرار خواهد داد تا در عین حفظ قابلیت‌های هسته‌ای تسلیحاتی خود، آتش جنگ‌های نیابتی را در سراسر خاورمیانه شعله‌ور کند.

به عبارتی، این گزینه فشارها را بر حکومت جمهوری اسلامی کاهش خواهد داد بدون این‌که امتیاز قابل توجهی در ازای آن دریافت کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...